Kogeplade 13 eller 16amp?

Hej,

Jeg har købt en Electrolux induktionskogeplade: HOD870F.

Kogepladen monteres samme sted som det gamle komfur. Der er kraftkabel trukket frem - sidder på en 13 amp autosikringsgruppe.

Jeg kan i de tekniske data se, at kogepladen har en tilslutningseffekt på 7400w. Ifølge diagrammet tilsluttes to faser + 0 og jord. Men betyder det så ikke, at jeg er nød til at udskifte min autosikring til 16amp for at kunne give 7400w over to faser og 0?

Hilsen Torben

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis dit kabel/ledninger er 2,5 mm, kan du nøjes med at skifte din automatsikring til 16 A, ellers må du også skifte kablet.


fase
S. Fabrin skrev den 17-08-2017 21:12:46

Hvis dit kabel/ledninger er 2,5 mm, kan du nøjes med at skifte din automatsikring til 16 A, ellers må du også skifte kablet.

Jeg må have 2,5mm.
I min ene tavle er to kraftgrupper begge på 13amp den ene til kogepladen + opvasker (2 faser til kogepladen og den sidste fase opvasker) samt en gruppe til vaskemaskine og tørretumbler - sidstnævnte er 1,5mm.

Nu er kogepladen helt ny - vi har ikke haft gang i alle 4 zoner, boost m.v. endnu så vi har ikke haft problem med den kun er fortrådet med 13amp. Jeg må han min autosikring udskiftet.

Gad hvide hvordan automatikken i pladen ville reagere på at den kun kunne trække 13amp?

Det ved automatikken ikke noget om. Det er blot sikringen der slår fra, sandsynligvis ved boost funktion. jeg mener at det i rigtig mange år har været et krav at der blev ført 2,5 mm2 frem til komfur, så måske skulle du lige tjekke det en ekstra gang.

UPS nu ser jeg lige et billede. De ledninger til venstre ser da lidt tykkere ud end dem til højre ! ! Du kan slå gruppen fra - afmontere en fra hver gruppe og så bøje dem lidt frem og tilbage, Så kan du sagtens mærke forskel hvis det er 2,5 mm2 den ene. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 17-08-2017 21:33:01

Det ved automatikken ikke noget om. Det er blot sikringen der slår fra, sandsynligvis ved boost funktion. jeg mener at det i rigtig mange år har været et krav at der blev ført 2,5 mm2 frem til komfur, så måske skulle du lige tjekke det en ekstra gang.

 Kan man ikke se det på billedet hvor begge grupper vises: den tv er 2,5mm? - ser det ud til i forhold til gruppe ved siden af. Kan ikke lige huske det: står mm på ledningen egentlig?

Fabrin: ja det er bestemt også min opfattelse, men jeg har også været i diskussion om det var lovmæssig eller om det blot var et fællesregulativ krav. Så faktisk opfordrede en lærer på installatør skolen os til at udfordre elværker, for at se "om den holdt i retten"  Men hvorfor skulle man det, når man kunne tjene et par ører mere på det dyrere ledning ?  Jeg har nu ikke hørt nogen ændringer. 

Der står måske størrelse på ledning, men det er for hvert meter så det bliver lidt besværlig. Men prøv den metode jeg beskrev så er du ikke i tvivl. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 17-08-2017 21:33:01

Det ved automatikken ikke noget om. Det er blot sikringen der slår fra, sandsynligvis ved boost funktion. jeg mener at det i rigtig mange år har været et krav at der blev ført 2,5 mm2 frem til komfur, så måske skulle du lige tjekke det en ekstra gang.

UPS nu ser jeg lige et billede. De ledninger til venstre ser da lidt tykkere ud end dem til højre ! ! Du kan slå gruppen fra - afmontere en fra hver gruppe og så bøje dem lidt frem og tilbage, Så kan du sagtens mærke forskel hvis det er 2,5 mm2 den ene. 

 Er vi ikke enige om, at når der står at kogepladen har en tilslutningseffekt på 7400w (der står ikke noget om amp) over to faser + 0 (se mit første billede) ja så skal den fortrådes med 16 amp ikke?   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis