Hpfi udskiftning

Hej lav det selv 👍

Jeg har et hus hvor der er monteret et HFI relæ,jeg kunne godt tænke mig at få den opgraderet til en hpfi type a relæ. Den gamle er monteret i eltavle af standart typen i plast og lige til at komme til.

huset er med 2 faser,uden kraft, men ingen stofledninger og elselskabet har for nylig skiftet måleren   . Jeg indhentet tilbud fra flere elektriker og prisen ligger på 2800-3200 kr for opgaven , som max tager 10min tid . Det er noget svineri syntes jeg 

Jeg har fundet et relæ 

Schneider HPFI Fejlstrømsafbryder.
4P 400V 30mA 40a til knap 340kr 

Er det ikke lige til at skifte, tænker  hvis Man starter med at afmontere faserne først , så nul og montere modsat igen ? Har en del erfaring inden jævnstrøm og elektronik,  er der noget at være opmærksom på

PS.

Nogle elektrikere laver også bremser på biler, også selvom det kan være livsensfarligt.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Og nogen mekanikere skruer hjulene på bilen så fast, at man skal have den store luftnøgle til lastbiler i gang for bare at løsne dem igen. Det er også svineri. Prisen fejlede ikke noget.

Nå men til sagen. Du kan ikke skifte det hpfi relæ på 10 min. Du skal iagttage reglerne om arbejde med spænding L-AUS. Du har formentlig det fornødne værktøj og den fornødne viden. Hvis du endelig vil gå i gang med opgaven, er det ligegyldigt i, hvilken orden du afmonterer og monterer ledningerne. Jeg ville begynde med at slukke for alle gruppeafbrydere. Dernæst ville jeg slukke for HFI relæet og afmontere afgangen. De ledninger, der nu er frie, ville jeg montere i det nye relæ (på afgangen forstås). Dernæst frigøres det gamle relæ, og det nye relæ placeres på dets plads. Sidste trin er at tage tilgangen en for en og flytte ledningerne over i det nye relæ. Derefter tænder du dit nye HPFI relæ, og med dit prøveinstrument afprøver du om det nye relæ fungerer, som det skal. Hvis funktions prøven falder ud som forventet, tænder du for dine gruppeafbrydere, og du mangler nu kun at sætte kapslingen på gruppetavlen på igen, og du er færdig. 


fase

Nej nej nej !!!! det er ikke arbejde for en amatør , vi elektrikere må ikke arbejde med strøm på , kun untagelsesvis , vi kan få en bøde hvis arbejdstilsynet kom forbi , og her anbefaler du (fabrin) at en lægmand uden monteringserfaring at arbejde med spænding på , selv en lettere vejledning følger med her.

Det kan gå grueligt galt det her , en elektriker ville før han startede på det job afbryde for spændingen ved at tage stikledningsikringerne , så tavlen er spændingsløst , der er flere måder at afbryde på , men det skal vi ikke komme ind på her..........



Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jeg syntes  at hans fremgangsmåde overflytte ledningerne enkelvis , giver mening. Foretil at nogen afmontere alle ledninger på en gang. Jeg tænker Et par lang ærmet gummihandsker og hjernen på det rettested, kan det ikke gå galt. 


Men jeg må jo ikke, for det er jo ulovligt 

Gummihansker hjælper ikke mod en lysbue fra en kortslutning som nok er det farligste ved at arbejde med spænding på , 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jordforbindelsen skal vel også tjekkes, om den er i orden ?

Dine tilbud ligger jo også rimelig tætte, så mon ikke det er prisen?

Og endelig indhenter man tilbud på små opgaver, er det typisk lidt dyrt..




Vi prøver igen, i morgen --

bemærk også at N kan sidde i modsat side på et hpfi relæ alt efter model ifh til det gamle hfi relæ der sidder i tavlen.



Jeg fik mit skiftet af en elektriker sidste år. Han afbrød strømmen ude i skabet og skiftede. Det kostede omkring 1000 kr.


Morten

Det kan normalt ikke betale sig at indhente tilbud på så små opgaver. Så tager de sig alle forbehold. Skal de desuden ud at se på stedet hvordan det kan laves så løber omkostninger jo løbsk


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Da min måler blev skiftet lige under HFI relæet PGA overgang til fjernlæsning. Gjorde han det med strøm på . Det tog  20min inden han sad i bilen igen.  inkl kvittering på at tallene passese . Desværre laver han ikke andre opgaver.  


Jeg er også bange for det vil løbe løbsk, den ene snakkede om at hele tavlen skulle skiftes, de andre måske kunne nøjes med at skifte selve relæet som sidder i en plastik tavle og fylder "4 rækker ". Sendte et billede af tavlen når jeg søgte tilbud

 Jeg målte min jordforbindelse til 1309ohm, under det såkaldte 166,66ohm


tror jeg må finde en mere lokal elektrikere når der er mangel på odrer i hans firma.


men tak skal i have

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis