Placering af dampspærre/forskalling

Jeg skal skifte loft i vores nyerhvervede villa fra 1973, og skal i den forbindelse skifte dampspærre og opsætte forskalling inden loft monteres.

Vil den korrekte opbygning være at sætte dampspærre direkte på spærfod, og klæbe til væggene. Herpå forskalling med 30 cm mellemrum (hvilken størrelse forskalling?) og til slut enten gips eller træloft. Er der forskel på antal cm mellemrum ved forskalling til gips kontra til træ?

Jeg er interesseret i at overholde både gældende bygge og brandregler på området.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ved gips ville jeg foretrække 95 mm bred forskalling, med en afstand på 40 cm. Dvs. første  bræt langs væggen, næste bræt 35 cm fra væg til centrum (da du bør skære 50 mm spartel kant af den første plade.) og så derefter 40 cm centerafstand. Gipsplader er enten 80 eller 120 cm brede. Til slut et bræt langs den anden væg. Når du har opsat forskalling skal du huske at slå en streg nedad væggen hvor de er. Det er irriterende at skrue ved siden af ved 2. lag gips. 

Ved trælofter må der være mere afstand. Jeg mener kun det er ved udnyttet loft at du behøver at tænke på  at isolering skal hænge i ståltråd.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar.

Hvis jeg nu vælger træloft, skal disse monteres i husets længderetning. Dette vil så enten kræve dobbelt forskalling, eller at jeg sætter dem direkte på spær (selvfølgelig efter dampspærre). Er dette en skidt løsning? 

Der er 980mm imellem spær.

Du kan godt sætte træliste lofter direkte under spær, det er set mange gange, men det anbefales ikke. Det er på grund af at alle stifter fra loftet går igennem dampspærre, Men i stedet kan du skrue forskalling direkte under spær. så kan der dels vælges stifter der ikke går igennem forskalling, og du har mulighed for at lægge tagpapstrimler - stumper af masonite eller andet under forskalling til at få evt. skævheder rettet op.  Men ved den konstruktion har du  svært ved at få dine elinstallationer forbi spærene uden at gennembryde dampspærre. Så hvis alle fordele skal høstes, er det bedst med dobbelt forskalling, det som også kaldes krydsforskalling. 

Tænk på at ubehandlede fyretræs lofter meget hurtigt ændrer farve til noget mørkere rød og senere brunlig. Så der skal komme meget lys ind hvis det ikke skal virke dyster. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Idéen med forskalling direkte på spær lyder fornuftigt. Jeg har læst at det er OK at bryde dampspærre med en skrue, idet den ikke bryder dampspærren, ligesom en stift/søm gør det, men i stedet tætner området. Hvad mener du om dette?

Alle lampeudtag er installeret i væggene, som rosetter. Derfor får jeg ingen problemer med gennembrydning af dampspærren til installationer.

Med ovenstående in mente, så høster jeg vel ingen fordel i at krydsforskalle, eller overser jeg noget?

Jeg havde påtænkt at opsætte et hvidpigmenteret eller "behandlet" loft, for at det skal fremstå mere lyst.


Så har du ikke brug for krydsforskalling. Husk at stramme en snor under eller på anden vis se om det er lige.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Jeg har nu læst vejledningen for træloftet, og kan se at der max. må være 60 mm i mellem fastgørelsespunkterne. Hvilket betyder at jeg alligevel skal lave krydsforskalling. 

Den forskalling du nævner til gipsloft, i bredden 95 mm, hvor tyk er den?

Jeg kan se at gipsplader er 13 mm tykke, forskalling er 19, 20, 22 eller 25 mm tyk.

Gipsskruerne til 1 lag er 32 mm.

Bør man vælge forskalling på 25 mm, for at være sikker på ikke at ramme dampspærren på de steder hvor der ikke sidder spær?

Til gips må forskalling på 22 vel vel være ok  13 + 22 = 35 Og gipsskruer må ikke skrues mere i end de lige netop er under overfladen. Hvis hovedet går igennem overflade pap holder skruen ingen ting.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også