Nye fliser, hvordan fjerne gammel cement?

Som man kan se på billedet, har jeg fjernet ældre fliser i vores entré, og vil gerne have sat nogle nye på. Jeg kan ikke helt regne ud om det er cement, flise lim eller noget andet. 

Hvordan får jeg fjernet 1-2 cm i niveau, så jeg kan få lagt et nyt godt lagt? 

Alle forslag tages imod med stor taknemmelighed!


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Brutal vold virker her. Den brutale vold kan være i form af hammer og mejsel eller en borehammer med en fladmejsel.


fase

Jeg har nu fået hammeret en god omgang cemment op, ved hjælp af en borehammer, så tusinde tak for det forslag - rigtig godt!

Nu skal jeg have lagt et nyt lag cement, men hvilken type skal man købe? 

Er der en som har en god idé om hvilken type som velegner sig til 2-5 cm lags cement?

Totalt mangelfuld rådgivning... (God fornøjelse med rengøring af hele huset, hvis der er Asbest i den fliseklæber.

6.7 Fliseklæbemidler med Asbest

Produktnavn
Alfix, LIP, Pukkila m.fl.
Producent
Alfix: A/S H.C. Toft
LIP: LIP Bygningsartikler
Importører
Pukkila: Kalk- & Mørtelværkerne A/S
Anvendelse
Til fliseopsætning og påklæbning
af gulvmosaikker og gulvfliser
Periode
Alfix: Til 1976
LIP: Til 1973
Pukkila: Fra 1962 til 1964
Standardmål
Tykkelse: Variabel
Farve
Gråhvid
Overflade
Ru
Egenskab
Vandfast
Materiale
Alfix: Cementbaseret pulvermørtel tilsat asbest
LIP: Pulver tilsat asbest
Pukkila: Kalkcementmørtel tilsat asbest
Forveksling
Andre fliseklæbemidler uden tilsætning af asbest
Anvendelsesomfang
Stort
Annonce

Det der er altså beton eller bastard mørtel.   Fliserne er muret ned i beton. Man satte hvide 15x15 vægfliser op på samme måde, bare i bastard mørtel, før fliseklæben kom på banen. Prøv at åbne billedet på en computer, så kan du se det. Sikkert derfor at laget er 1-2 cm. 


km

@kmflisemester, jeg tror du har ret. Huset er fra 1970 hvis det siger noget.

Nu har jeg hakket 3-5 cm ned, mangler lige det sidste, men skal så herefter lagt et nyt lag.
Ved du hvad fremgangsmåden er?
Jeg var i Silvan hvor de fik mig lokket til at købe 2 poser LIP 210 gulvspartelmasse for 500 kr... Kan man ikke i stedet jævne hullerne og skabe et fornuftigt niveu med noget billigt cement inden der hældes en gulvspartelmasse på til dyre domme?

Jo du kan bare fylde hullerne op med flise lim. Hvis det er store huller, så tilsæt lidt sand i limen.  Fugt hullerne først med en tynd vælling af enten lim eller cement. 


km
kmflisemester skrev den 21-08-2017 19:02:22

Det der er altså beton eller bastard mørtel.   Fliserne er muret ned i beton. Man satte hvide 15x15 vægfliser op på samme måde, bare i bastard mørtel, før fliseklæben kom på banen. Prøv at åbne billedet på en computer, så kan du se det. Sikkert derfor at laget er 1-2 cm. 

 Hej brugte man asbest i fliseklæb i start 1980 ?

Lisse74 skrev den 15-03-2021 20:25:01

 Hej brugte man asbest i fliseklæb i start 1980 ?

 Ja


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis