Monta flex skruer i knirkende trægulv?

Hej,

Jeg bor i en lejlighed fra omkring 1940 som har et massivt bøgetræsgulv. Uden at vide det vil jeg gætte på at plankerne/gulvet er ca 20mm tykt. Alle brædderne er sømmet fast med synlige sømhoveder i gulvet. Problemet er, at nogle steder knirker gulvet fordi det er lettet fra strøerne (i nogle mindre zoner). Dvs når man træder på stedet, synker brædderne nogle mm og der kommer en knirkelyd. Jeg vil gætte på det er strøen som har sat sig eller snoet sig så der er kommet et gab.

Med hvilken skruetype vil jeg have størst succes med at skrue gulvet fast i disse få zoner? Jeg overvejer en monta flex skrue fra NKT, men har også set at de i deres program har noget der hedder en gulv og listeskrue, som ser ud til at have et endnu mindre hovede og dermed er endnu mere skjult end monta flex skruen. Men problemet er, at jeg online ikke kan finde nogle butikker der sælger denne skrue, så den må være sjælden og dyr at skaffe (i en fysisk butik).

https://www.itwbyg.dk/produkter/product-details/gulv-og-listeskrue-gulkromateret

Hvad mener I jeg skal gøre?

Lucas


When the going gets tough, the tough get going.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal da bare finde den forhandler, som er nærmest på dig og købe det antal skruer, du skal bruge. Der står ikke skrevet nogen steder, at det er billigere på nettet. Hvad vil du for øvrigt med en kasse med 250 skruer, når du kun skal bruge nogle få stykker.


fase

Det der er det afgørende er netop at der er "rynker" hele vejen op til hovedet af skruen.
Hvis du bruger en skrue hvor der er et blankt stykke under hovedet, risikere du at dette stykke sidder lige nøjagtigt igennem dit gulvbrædt, og det derfor med tiden vil knirke igen, da gulvbrættets træ vil give sig omkring skruen...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg har nærstuderet mit eget link med billede ... se første post i denne thread. Hvis man kigger nøje på billedet så er gevindet ved hovedet et linksgevind som burde ødelægge det gevind som den første part har skåret. Er der nogen der forklare hvad der foregår med den skrue?


When the going gets tough, the tough get going.

Det er for at renskære hullet til hovedet, så træet ikke brækker og flosser omkring hullet. De er beregnet til fordækt skruning, hvor splinterne ellers kan komme i klemme, og dermed hindre næste brædt i at blive slået tæt sammen med det foregående. Derfor. Hastighed og brugerkomfort prioriteres over greb. Greb som nok heller ikke er så påtvingende nødvendigt ved montage på skrå gennem feren, fremfor lodret gennem brættet. Samtidig er de nærmest helt sikkert beregnet til hårdt træ, hvorfor hovedet nok alligevel skal få det fornødne greb.

En del af problematikken med de gamle søm kan sagtens skyldes at træet er tørret ud efter sømning, og da grebet er størst et stykke nede i strøen/bjælken vil en (lidt) større del af sømmet stikke ovenud. Nu sidder brættet ikke længere klemt fast, og sømmet kan dermed arbejde frem og tilbage heri. Med rigtig irriterende følger. Gulvene burde være godt tørre, med den alder de har, og skruer rykker sig ikke sådan uden videre. Til gengæld knækker de rigtig nemt i bøg, så prøv dig forsigtigt frem, og brug bor og evt. undersænker om nødvendigt. Få brættet lagt godt til inden skruning, så de ikke skal trække brættet selv. Skruen skal gå tæt og holde fast, men går den stramt i bøgetræet, risikerer man den knækker. Skruer er meget hårdere end søm, men til gengæld også mere skøre, og slet ikke så seje. MontaFlex burde fint kunne klare det.

Er det nødvendigt at trække brædder og underlag sammen inden skruning kan man bore hul i et gulvbræt, som senere proppes (husk at finde egnet materiale hertil), skrue en kraftig skrue med groft gevind i underlaget, som f.eks. en fransk eller karmskrue. Læg underlag på gulvet, og træk så til med koben. Det bør ikke være nødvendigt at gøre ret mange steder, før man kan holde resten til med sin egen vægt. Kan det undgås er det selvfølgelig nemmest.


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Tak for svar.

1. Dvs hvis man forborer og evt undersænker samt bruger en standardskrue der ikke har gevind helt op til toppen, så vil man opnå samme effekt som med disse specialskruer? Noget som selvfølgelig ikke giver mening når man skal lægge kilometervis af gulv men til reparationer hvor tiden ikke er et problem, er det vel OK?

2. Du beskriver en metode hvor det er mit indtryk at jeg nærmest har pillet gulvet op igen. Det er ikke meningen. Jeg vil lave reparationen mens gulvet ligger uændret på strøerne, dvs lokalisere zonerne med knirkelyde, evt skaffe en tung person som står på netop denne zone og så sende et par skruer ned i gulvet, tæt ved dér hvor sømene er, for at ramme strøen.


When the going gets tough, the tough get going.
Annonce

Nej FiberSnedkers løsningsforslag forudsætter ikke at du tager gulvet op.

Den korte version er:

- Stil dig ovenpå det brædt der knirker, så det bliver presset ned mod strøen.

- Skru en MontFlex skrue (som jo har et glat stykke for oven) igennem brædtet og ned i den underliggende strø. Derved trækker du brædtet ned til strøen så det ikke kan bevæge sig.

- Hvis skruen ikke går let igennem gulvbrædtet og hovedet kommer ned og lægger plant med brædtet, skal du bore for og evt. undersænke, men det burde ikke være nødvendigt med MontaFlex i bøg.

Dette burde reducere knirkeriet væsentligt og holde i lang tid.

Den ene del - med den kraftige skrue og efterfølgende reparation med prop - er hvis det er meget svært at trække gulv og gulvbjælke/strø sammen. Så kan du hjælpe dig selv med et koben enkelte steder, så du er sikker på at opnå kontakt, og MontaFlex'en ikke behøver trække så hårdt, med følgende risiko for at knække. 

Hullet (Ø) i gulvbrættet skal være så stort at der ikke er kontakt til den kraftige skrue, og dernæst lige i dybden af undersiden af gulvbrættet. Afhængig af hvilken skrue du påtænker at bruge til operationen, skal du måske også bore for med et mindre bor i strøen/bjælken, for at skruen/bolten kan få fat uden at ødelægge noget. Du skruer nu skruen i, så den har godt fat i underlaget, men stadig sidder langt nok over gulvet til at du kan få fat med et koben og en klods nedenunder til at beskytte gulvet. Træk kobenet til, så gulvbræt og strø presses sammen, og nu kan du så uden større problemer sætte nogle MontaFlex skruer rundt omkring til at holde det hele tæt sammen. Slip kobenet, skru skruen ud igen, og prop hullet med en bøgeprop i samme diameter som hullet i gulvbrættet. Det handler mere om at hul og prop passer sammen, end at lave så lille et hul som muligt, så hvis du har eller kan låne et lidt større propbor, så borer du bare hullet i samme diameter som proppen.

Denne operation er kun nødvendig, hvis ikke du kan presse gulvet ned til underlaget med din kropsvægt.


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

De forudgående opslag tager jo udgangspunkt i at underlaget er i orden. Om ikke lige, så i hvert fald fast. Det gælder som regel altid på bjælkeunderlag fra 1. Sal og opefter, hvis ikke der er så voldsomme sætninger i de bærende vægge at de må rettes op.

Helt anderledes forholder det sig dog med opklodsede strøer. Der kan være for langt mellem understøtningerne, opklodsningen kan være skredet fra hinanden, underlaget ustabilt og meget andet. 

Hvis man ved med stor sikkerhed at underlaget er fast (støbt klaplag), så kan det for betonens vedkommende lade sig gøre at anvende floorjacks til at stabilisere strøerne. Ellers er det op med/ind under gulvet, for at se hvad der er galt.

Bjælkelag i stueetagen fra den tid kan mange gange være lagt på murede søjler, nogen gange direkte på jorden, hvorfor disse ikke kan regnes som stabile. De kan sagtens have sat sig en hel del. Også så meget at de ikke længere støtter gulvbjælkerne, hvor resultatet bliver gyngende gulve og løse gulvbrædder. 


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Hej 

Havde samme problem, men fik det løst ved at havde kombinede flere løsning fra tømre og snedker.

1. forbore med et tyndt bor der efter tag en ledning og mål hvor langt der er til beton

2. Køb KARMSKRUER der er 3-4cm længer end det målte dybte med ledning

3. for bore så træet/gulvet så den er 1mm mindre end karmskruens tykkelse

4. bore så igennem med et bordhammer og ned gennem betonen ca 5cm

5. så skrue karmskruen i med en bormaskine tror ikke en på batterie kan klare opgaven.

6. gøre de samme på en strækning af 1m langs der hvor det knirker så den klarede

@bikemaniac

Hvad endte du med at gøre?

Jeg står med samme problem med et enormt knirkende trægulv i en gammel lejlighed. Jeg  ønsker naturligvis, at skruehovedet er så lille så muligt.

Har du brugt:

  1. Den gulv-/listeskrue som du indledningsvist henviser til? (denne virker til at have et meget lille hoved - men ved ikke om der er forskel på denne og de nedenstående?)
  2. Monta-flex skrue?
  3. Plata-flex skrue?
  4. Karmskrue?

Og hvad var årsagen til dit valg? Og hvilke dimensioner på skruen?

Jeg tænker at forbore med et 1mm mindre bor uanset skruevalg.

På forhånd tak for svar. :) Andre kommentarer er velkomne.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis