Kan ikke starte efter dyse rens

Hej.

Min Kia Rio 1,1 fra 2013 (125000 km) har på det seneste haft problemer med tomgangen efter start. Motorbanken og svingende tomgang.
Efter nogle minutter går den helt normalt. Der kommer grå/sort udstødningsrøg i disse minutter.
Det er oftest kun ved kold start, at den gør det.

Jeg har søgt lidt på nettet, og fandt dette: https://www.youtube.com/watch?v=5Hw4oshMSuw
Videoen viser hvordan man tager sine dyser ud, renser og monterer dem igen. Derudover viser videoen hvordan man kan se at man har et dyseproblem, nemlig at der ligger brændstof på topstykket rundt om hvor dyserne er monteret.

Jeg fulgte denne video, tog mine dyser ud. Rensede dem. Og monterede dyserne på ny. Jeg var meget omhyggelig og forsigtig.

Problemet er bare, at nu vil bilen ikke starte... ups.
Er der noget jeg har overset? Er der et trick? Er det noget virkelig rod jeg har rodet mig ud i ?

Service interval er ikke overholdt på bilen, så garantien dækker nok ikke.


Jeg har prøvet at tage metalslangerne af til dyserne, turne motoreren til der kommer diesel ud. Og skrue den på igen. Turne motoren, for at presse diesel mod dyserne for så at lige åbne en metalslange for at lukke overskydende luft ud.
Men det er ikke nok.

Håber på at der er en der har et godt trick.



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du ku også starte på at passe dine service. 


 

Jeg skrev ikke at jeg ikke havde overholdt service intervallerne. 

Kan oplyse til hr Uldal, at det er den tidligere ejer der ikke har overholdt dem.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Uldal for F..... Hvis du ikke har noget til manden, så hold da i det mindste mund   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Spørg hos importør eller forhandlerværksted, hvilke problemer de har med Rio diesel og 1,4 benzin. Du kan håbe din garanti dækker. Den sidste Rio jeg så, fik en ny motor ved 130.000 under garanti. Der er problemer med skørtelængden og boring


 

Annonce

Tjo... men hvad er chancen for at garantien dækker, hvis man selv har været i gang i forhold til en youtubevideo?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det rigtige svar på mit eget spørgsmål er som følger.

  • Inden der arbejdes med dyserne, tør/rens hele området omkring dyserne, det skal skinne.
  • Hav alle dyser korrekt monteret i motoren fornær 1 dyse.
  • Denne dyse vendes på hovedet, så den står op i luften. med strømstik og højtryk fuel slange på.
  • Turn motoren 5-10 sekunder a 3-4 gange, og se om dysen sprøjter 5 fine ståler (Kan kun sprøjte hvis alle højtryksslanger er monteret). Sprøjtet ligner lidt en paraply. (Pas på øjne mm, sprøjter max. 30 cm) Sprøjter den ikke, så er dysen defekt, læg den i blød i rensevæske i mange timer og prøv igen. 
  • Sprøjter dysen, forsæt til næste dyse med ovenstående fremgangsmåde. Osv.


Nyere biler kan selv lufte ud i brændstofsystemet, ældre biler skal pumpes. Efter at have turnet motoren 20 sekunder, så kan man tage en brændstofslange af 1 dyse, hvis den fiser og der kommer luft/diesel bobler ud. Så er højtryk siden ok. 

Derudover, vær meget opmærksom på at dysen er helt ren, og også hullet som dysen skal ned i, helt rent. Det skal skinne, og alle små korn (koks) skal op. Jeg brugte ståltråd med en afklippet vatpind på påført lidt rensevæske. Kontroller dyse og hul hver eneste gang den tages op. Derudover bør/skal man skifte flammeskiven, hver eneste gang dysen tages op.(koster ca. 10 kr)

Pust ikke med luft i dysen brændstof/retur hullerne. Læg hellere dysen i rensebad. Dysen er særlig følsom på spidsen og det krævet et falke øje at få øje på de 5 små huller. Nogle dyser kan være sodet helt til over hullerne/spidsen, rensebad.

Dysens opbygning er simpel. der er et højt dieseltryk på indgangssiden, som venter på at dysen åbnes (et avanceret fjeder/magnet system), når den åbnes så laver den sit lille paraply sprøjt, men det meste af dieselen ryger tilbage til returslangen og bruges igen. Dysen åbnes når der kommer strøm på kontakten, dysen er så hurtigt at den kan åbne mere end 10.000 gange på 1 sekund.

Skulle man have en defekt dyse selv efter et rensebad, så er det faktisk muligt at skille dysen af. Det kræver dog en seriøs stor momentnøgle og en skruetvinge. Efter åbning, skal man være yderst forsigtig for der er 5-6 små dele som man skal rense grundigt. Sidder nålen fast, brug en magnet til at få den ud. Evt. højtryksluft indefra i dyse hovedet. Rens rens rens. Saml og prøv dysetesten igen.

Tak for hjælpen og hvis nogen har spørgsmål, så skriv.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Æhhh - hjalp det så?


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis