Det rigtige svar på mit eget spørgsmål er som følger.
- Inden der arbejdes med dyserne, tør/rens hele området omkring dyserne, det skal skinne.
- Hav alle dyser korrekt monteret i motoren fornær 1 dyse.
- Denne dyse vendes på hovedet, så den står op i luften. med strømstik og højtryk fuel slange på.
- Turn motoren 5-10 sekunder a 3-4 gange, og se om dysen sprøjter 5 fine ståler (Kan kun sprøjte hvis alle højtryksslanger er monteret). Sprøjtet ligner lidt en paraply. (Pas på øjne mm, sprøjter max. 30 cm) Sprøjter den ikke, så er dysen defekt, læg den i blød i rensevæske i mange timer og prøv igen.
- Sprøjter dysen, forsæt til næste dyse med ovenstående fremgangsmåde. Osv.
Nyere biler kan selv lufte ud i brændstofsystemet, ældre biler skal pumpes. Efter at have turnet motoren 20 sekunder, så kan man tage en brændstofslange af 1 dyse, hvis den fiser og der kommer luft/diesel bobler ud. Så er højtryk siden ok.
Derudover, vær meget opmærksom på at dysen er helt ren, og også hullet som dysen skal ned i, helt rent. Det skal skinne, og alle små korn (koks) skal op. Jeg brugte ståltråd med en afklippet vatpind på påført lidt rensevæske. Kontroller dyse og hul hver eneste gang den tages op. Derudover bør/skal man skifte flammeskiven, hver eneste gang dysen tages op.(koster ca. 10 kr)
Pust ikke med luft i dysen brændstof/retur hullerne. Læg hellere dysen i rensebad. Dysen er særlig følsom på spidsen og det krævet et falke øje at få øje på de 5 små huller. Nogle dyser kan være sodet helt til over hullerne/spidsen, rensebad.
Dysens opbygning er simpel. der er et højt dieseltryk på indgangssiden, som venter på at dysen åbnes (et avanceret fjeder/magnet system), når den åbnes så laver den sit lille paraply sprøjt, men det meste af dieselen ryger tilbage til returslangen og bruges igen. Dysen åbnes når der kommer strøm på kontakten, dysen er så hurtigt at den kan åbne mere end 10.000 gange på 1 sekund.
Skulle man have en defekt dyse selv efter et rensebad, så er det faktisk muligt at skille dysen af. Det kræver dog en seriøs stor momentnøgle og en skruetvinge. Efter åbning, skal man være yderst forsigtig for der er 5-6 små dele som man skal rense grundigt. Sidder nålen fast, brug en magnet til at få den ud. Evt. højtryksluft indefra i dyse hovedet. Rens rens rens. Saml og prøv dysetesten igen.
Tak for hjælpen og hvis nogen har spørgsmål, så skriv.