Er der asbest i disse loftsplader?

Hej,

Netop overtaget et Johan Christensen hus fra 1972. 

Vi har disse hvide lofter på badeværelserne, som jeg godt kunne tænke mig at skifte eller montere nye nedenunder. Indeholder disse loftsplader mon asbest?


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg synes det ligner "panellofter" der er blevet malet. Altså spånplade med finer eller film overflade. Så indeholder de ikke asbest.

Men det er nok nemmere at se hvis lampeudtag eller udsugning tages ned


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik,

Jeg har lige studeret de originale bygningstegninger  og her fremgår det at lofterne er af typen "karlit", jeg ved ikke om vi bliver klogere af dette? Jeg har aldrig hørt om dette. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Karlitplader - celotex plader og mange andre navne er alle af typen bløde træfiber plader. Og dem er der normalt ikke asbest i ( kilde: Bolius). Men selv om de originale beskrivelser foreskriver denne type, kan der jo sagtens være sat andre typer op i dette tilfælde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har lige Googlet mig til det samme. Hvis disse plader så brandfarlige, som der beskrives, giver det vel ingen mening med asbest, da asbest jo netop blev anvendt pga. Den brandhæmmende effekt. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Nej sikkert, men som der stod var det det på det tidspunkt lovligt at bruge asbest, men ikke almindeligt i denne type plader


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Bløde træfiberplader er dejlig brandføde. Med branden på Hotel Hafnia 1973 blev de lidt mindre populære. 

Som alle nævner, der er normalt ikke asbest i sådan et produkt. De kan dog være sat op med noget klæb, der indeholder asbest - det ville har været den dyre af slagsen og det kan nok ikke forventes i et Johan Christensen hus. 

Men en garanti, den få du ikke 






Plader af Karlit er IKKE træfiber. Men Karlit® er en lydisolerende loftbeklædningsplade fremstillet af stenuldsfibre anvendt op til slutningen af 70'erne. af Stenuld og derfor blev de kritiseret for at være sundhedsfarlige, dog ikke lige så sundhedsskadelige som Asbest lofter. Plader som Internit med Asbest blev anvendt op til 1979. De fandtes også i mål på 300mm gange 1200 mm. Indhold 

Ca. 76 % cement, ca. 15 % cellulosefibre, ca. 9 % asbest

Karlit er træfiberplader Link til Bolius Eller mineral uld link til artikkel fra 2008 Så man får det svar man ønsker afhængig af hvem ekspert man spørger.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også