Afkorte fukssvan, som jeg af og til har med omkring.

Jeg har en lille fukssvans (Jack Junior) liggende i min værktøjskasse. Det har været min søns, og den har nok savet i søm osv., kort sagt er den ikke særlig god. Jeg bruger den ikke ret tit, den er nærmest til "nød-brug". Når jeg ved jeg skal save, så bruger jeg en alm fukssvans. En ny Jack Junior koster ca. 120 kr. (evt. 89 kr. hos Harald-Nyborg), mens en alm. billig koster 30-40 kr. - men er jo for lang.

Så tænker jeg på at afkorte en "billig" med en vinkelsliber. Den har lidt grovere tænder end en "Junior" men det gør ikke noget. Min betænkelighed går på. om den bliver mærkelig at save med? Måske for stiv?

Alternativt kan en Jack Junior komme på ønskesedlen til efteråret eller jul.   


Har nogen erfaring, eller bare en mening?  


Træd ikke på mine ledninger :o)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har denne liggende i min værktøjskasse:

http://www.harald-nyborg.dk/p1593/i...rsav-185mm

Den er super kompakt og kan bruges til fine snit, men kan selvfølgelig også save en lægte over. Jeg har endda fældet et mindre bøgetræ med den, ca.ø15cm stamme. Man kan i øvrigt klikke bladet af så saven ikke fylder mere end en skruetrækker.

Hvis du også skal kunne save større plader mv nytter den nok ikke. Men den bedste sav er nu engang den man har med.

Jeg ville være påpasselig med at afkorte en sav, idet tænderne er hærdede, og hvis du varmer den for meget med vinkelsliberen ødelægger du tændernes egenskaber. Det er nok også nemmere at bruge en pladesaks i så tyndt gods. Med fare for at bladet bøjer i snittet.




Elektronikteknikeren

Hm ja, den er kompakt. Det jeg hidtil har brugt den til, er som regel spånplade - så det er nok ikke den retning jeg skal kigge. Kan håndtaget foldes? 


Træd ikke på mine ledninger :o)

Nix, kun klikkes helt af. Man kan ikke save med samme iver og grovmotorik som med en fuksvans. Så en spånplade vil tage længere tid. Men snittet vil blive pænere.

Men ret perfekt hvis man vil undgå flosset laminat el. melamin.


Elektronikteknikeren

Du kan sagtens afkorte en fuks svans med en vinkelsliber. Måske udglødes de yderste mm af bladet, så 1-2 tænder bliver blødere. Men det er jo sjældent man bruger de alleryderste, så mon ikke de holder til det. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg tænker at hvis man sliber i korte "stød", så bliver saven ikke så varm/blåfarvet.

Jeg ofrer nok min nuværende, så er der basis for at købe en ny!   


Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Du kan evt. Stikke den i en spand vand ind i mellem. Så bliver den ikke varm.

Elektronikteknikeren

Et lille trik til at "oprette" din sløve sav er dette her. jeg har set en tømrer bruge det, og det virker forbløffende godt.
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej PinkHenrik.

Godt tip, virker det også på hærdede tænder? Man kan jo selvfølgelig bare prøve.


Træd ikke på mine ledninger :o)

Ja for det handler bare om at "rette" tænderne en lille smule, så de griber med en lidt anden vinkel.
Der er selvfølgelig grænser for hvor meget du kan bukke tænderne, inden de tager skade, men en enkelt eller 2 grader betyder vist ikke det store på en håndsav. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis