Erfaringer med tagrygs turbiner?

Hej LDS'ere :)

Jeg har ikke få det ud af mit hoved at lave noget tilskudvarme via vind energi. En husstands mølle ville jo være skønt, men da jeg allerede har solceller, giver det ingen mening. Jeg har kigget en god del på nettet, og man må jo bare med lidt udregning konkludere at en alm. 3 vinget mølle skal være rigtig stor for at lavet noget energi, der er værd at snakke om.

Jeg har flere steder set de tagrygs turbiner, både herhjemme og i det store udland, men jeg kan intet finde om erfaringer med disse. Herhjemme koster en 500W's ca 15K, og når jeg ser på hvad en generator koster, så er den pris helt ude i skoven. 

Har vi nogen herinde der har erfaringer med den type mølle, min tanke var at prøve at prøve at bygge et par stykker, f.eks. 4 hvor de 2 har en type hjul, og de to andre har 2 andre typer hjul. Og så montere hver model på hus og lade hhv. nord/syd og øst/vest vendt. For at se hvor de giver mest, og hvilken type der giver mest.

Jeg gider ikke bygge generatoren selv, de kan fås til fine priser østpå, med neodym magneter. 

Hvis man ikke ved hvilken type turbiner jeg tænker på, så er det denne type:

https://ridgeblade.ca/products/rb1/

http://www.ollerupel.dk/husstandsvindmoelle/

Alle indput modtages med kyshånd :)


Mvh

Morten

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Før man begynder på den slags, skal man overveje hvor meget energi der er i vinden til at begynde med.

Derefter skal man overveje om man kan konvertere den energi til noget fornuftigt (elektricitet, f.eks.)

Du skriver selv, at en 3-vinget mølle skal være stor for at producere noget fornuftigt. Det er helt rigtigt.

En 3-vinget mølle kan, når alt andet er super-optimalt, vel konvertere med en effektivitet på 25...30%. Og den 3-vingede er en af de mest effektive der findes.

Den indfangede energi er afhængig det bestrøgne areal.


Så prøv lige at sammenligne det areal med dine ruller på tagryggen.

Det er fup.


Der findes og så en model der ikke er afhængig af retningen. De ligner en 200 l olietromle som sidder lodret. 

Men ellers husk at den dominerende vindretning i Danmark er syd-vest


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvorfor skulle vinden blive presset ind i møllen? Luften løber lige så gerne udenom.


Vind hastigheden stiger på vej op af taget, så der vil være ekstra tryk på tagryggen. Hvorfor skulle sne osv. Være et problem? Det er jo bare et spørgsmål om design :-) De skal kun lave strøm til ekstra opvarmning, bare fordi det er et spændende projekt :-D 


Mvh

Morten

"Vind hastigheden stiger på vej op af taget"

Jeg tror du skal tage en tur omkring biblioteket og låne et par bøger om elementær aerodynamik.


Ja det kan da godt være :-D 


Mvh

Morten

Nå men jeg vil i hvert fald prøve, så kan jeg jo melde tilbage når det er gjort, der er vel nogle mdr til


Mvh

Morten

Ideen med og placere møllen oppe på tagryggen er helt sikkert ikke dårlig, da taget jo "samler" vinden op på hele sig flade og det eneste sted vinden kan frigives igen er lige hvor møllen sidder. Dog vil jeg personligt ikke have et sådanne et monstrum siddende på et hus med beboelse, grundet det sikkert ikke kan undgås det vil lave en del mekanisk støj i tagkonstruktionen. Men hvor meget el der kan høstes pr løbende meter mølle har jeg ingen aning om. Dog siger min fornuft det ikke er så meget, da der så ville sidde en del anlæg monteret rundt omkring da ideen er tusse gammel og ikke er nogen ny opfindelse.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis