Afvanding i indkørsel med ærtesten

Er der nogen der har et godt forslag eller flere til hvordan jeg kan holde mit regnvand inde på egen grund.

Min bekymring er om underlaget under ærtestenene kan suge regnvandet eller jeg skal samle det op på en eller anden måde.

Har prøvet at lave en tegning, grunden falder ned mod fortovet med ca. 20 cm. bredden er 4 m længden er 7 m.

hvis vandet ikke løber gennem stabilgruset vil det løbe ned mod fortovet men det vil jo så være under belægningsstenen da laget med ærtesten er tykkere end belægningsstenene.

Jeg vil tro at vandet kan afledes til regnvandsledningen der løber under arealet, jeg tror ikke det er muligt med en faskine da naboens kælder kun ligger 1 meter fra skel.


Har I nogle gode forslag :-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS. meget flot og forståelig tegning. 

Vand kan ikke trænge igennem stabilgrus når det er kørt sammen. 8-10 cm ærtesten lyder meget tyk, det er ikke nemt at cykle i det f.eks. Du bør have dit lag af stabil grus på en måde så det ikke har fald ud imod naboen. Så kan der etableres noget tæt på fortovet. Det kan være en afløbsrende med net under ristene så gruset ikke fylder den op Den kan ligge skjult lige før belægnings sten. Så må det få afløb til regnvands kloak eller faskine længere henne i haven, går jeg ud fra. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik,

Tak for velkomsten :-)

Jeg havde også tænk på noget ligende men var bange for at de stoppede til.

Havde tænk på sådan en Rende men ikke på at fylde den op med tagrende net eller ligende. Men hvis jeg gør det må det kunne gå.

Tykkelsen på ærtestenene var kun for at kunne undgå en fiberdug mellem stabilgrus og sten. Men det behøver man måske ikke, selvom laget kun er 5 cm.

Mvh

Anders


Fiberdug over stabilt grus har stort set ingen virkning. Der vokser ikke ukrudt op igennem stabilt grus. Det betyder ikke at der ikke kan komme ukrudt, for naturligvis er der visse frø der kan spire selv i ærtesten. Med så tyk et lag er det svært at gå og cykle i. 

Det er den rigtige rende ( selv om de er lavet i Polen, og jeg arbejder på en fabrik der laver ristene til et andet fabrikat   ) Då skal bare lægge et net over den så stenene ikke suser ned i den. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak,

Så er der ikke flere undskyldninger for ikke at begynde at grave :-)

Mvh

Anders

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis