utæt vandvarmer

  hejsa

 har en vandvarmer der er ca 6 år gammel,det er en metro og det drypper fra den mest efter der er brugt varmt vand,er det normalt ? kan jeg sætte en "prop" i hvor vandet kommer ud eller er der et andet trick ?


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan være normalt, at det drypper fra vandvarmeren, eller nærmere fra sikkerhedsventilen. Et billede med forklaring ville være godt. Når det kolde vand kommer ind i vandvarmeren og bliver varmet op, udvider det sig og derfor stiger trykket. Det betyder, at trykket bliver så stort, at sikkerhedsventilen åbner for at lukke lidt vand ud, så trykket ikke bliver over 10 Bar, som er det maksimale tryk for beholderen.


fase

Hvis du er træt af det drypperi kan et tricks være at monterer et luftfyldt lodret 1/2´´ rør på 20-30 cm proppet i den øverste ende, før sikkerhedsventilen på et T-styk. Røret vil virke som en "ekspansionbeholder". 

Vand der opvarmes 50 o udvider sig ca. 2 %. Hvis din varmtvandsbeholder er på 100 liter og helt tømt for varmt vand, vil sikkerhedsventilen "lække" ca. 2 liter koldt vand under opvarmning hvis kontra- og sikkerhedsventiler er i orden. 

Ideen med et kort stykke 1/2" rør virker ikke ved en varmtvandsbeholder.


Søren O

Uddybning. Man kan reducere drypperiet fra sikkerhedsventilen til næsten nul ved at have en ekspansionsmulighed i varmtvandssystemet og det kan f.eks. (som hos mig) være et luftfyldt rør på varmtvandsrøret. Man kan også minimere mængden af vand gennem sikkerhedsventilen ved at reducere vvb-difference temperatur, men det giver (hos mig) så flere starter af pillefyret. Hos mig kommer der ingen vand gennem sikkerhedsventilen om vinteren, fordi vvb'en konstant varmes op gennem en termostatventil. Om sommeren giver det lidt vand gennem sikkerhedsventilen men det når næsten altid at fordampe helt simpelthen fordi jeg om sommeren kun kører vvb-drift, hvor pillefyret kun kører og opvarmer vvb'en om morgen og ved aftentide, hvorved vvb´en når at blive noget koldere.   

Ps. (red) skylder så lige at sige at vores vvb "kun" er på 80 liter.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis