værksteds støvsuger

overvejer om jeg skal have en værksteds  støvsuger.

jeg har naturligvis en støvsuger pt. men det er blot en aflagt hus støvsuger som jeg kan tage lidt små snavs med. derfor overvejer jeg at anskaffe en mere dedikeret støvsuger a'la karcher, bosch, nilfisk m.m. til brug sammen med værktøj.


jeg planlægger at den skal bruges sammen med rundsav, pudsemaskiner, multiværktøj og fræser.

tænker umiddelbart at den skal kunne starte/stoppe sammen med værktøjet - men samtidig overvejer jeg også om det giver mening, jeg tænker at det må give udfordringer med sikringer ?

en støvsuger bruger typisk ca. 1200-1600 watt, og det værktøj som jeg påtænker at tilslutte bruger mellem 300-2000 watt. (f.eks. 2000 watt ved rundsav)

ialt vil det jo så kræve at en enkelt fase kan levere op til 3600 watt - hvilket nok er lidt mere end jeg kan regne med kontinuerligt 

hvad gør i andre, tilslutter i blot mindre energi krævende appr. eller bruger i 2 forskellige faser og derved tænder/slukker støvsuger selv.


noget andet er at flere modeller kommer med nogle systemer til rensning af filter (halv og hel automatiske) - er det noget værd ?, min normale miele gik næsten død da jeg brugte den til at suge gips og sten støv op med - det var for fint støv for den. efter en tur med trykluft renseren køre den dog lidt igen.



11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lyder som om du skal have fat i en maskine med svamp i, frem for almindelige pose-filtre.

Nilfisk's våd/tør maskiner findes i mange versioner, der kan håndterer hvad du efterlyser, men de er dyre, men holder godt, så længe man vedligeholder dem korrekt.

Alternativt skal du have en støvsuger med cykloner, så som Dyson maskinerne, de har ikke filtre der stopper til, men der er mange der er modstandere af dem, og de er ikke nemme at finde i større modeller der kan håndterer store mængder skidt, som er nødvendigt når du har gang i større træ-projekter.


 

Ellers kik efter en brugt, jeg fandt en Gerni på DBA, den har to motorer på 1000 watt hver, så man kan vælge kun at køre med en, motorerne har deres egen kølevinge, så støvet kommer ikke op i motoren.(der findes også en model med 3 motorer)

den ser sådan her ud

Billedresultat for gerni støvsuger 


Prøv at kikke dette link, med en hjemmebygget cyklon.... LINK


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg startede med en aflagt "inde" støvsuger, men byggede en "thien baffel" til den. 

Den har fungeret fint, og jeg bruger den stadig til små opgaver, samt gulvstøvsugning.
Men da jeg byggede min store stationære rundsav/fræsebord, skulle der også lidt større udsugning til.

Så jeg har lavet rør i 110 mm kloakrør med diverse spjæld, så jeg kan styre om det er sav eller fræser der skal suges fra.
Jeg har 3 faser i garagen, så jeg har ikke problemer i den retning. og jeg har valgt ikke at lave automatisk start, da suget står lige ved siden af saven   



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du skal nu ikke være så bange for sikringer. Har du den type som kan have 13 A sikringer så er det 3000 w kontinuerligt. Men du bruger ikke kontinuerligt på en rundsav m.m. OG sikringer tåler en del overbelastning når det ikke er konstant.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

smart med kloakrør til fast indstallation, jeg går nok efter en mere 'mobil' løsning da jeg typisk saver uden for under terrassens udhæng.

kunne ø50 ikke have gjort det - så er luft hastighedden i røret også større.


godt at vide jeg ikke skal bekymre mig om sikringen, jeg tænkte at det ville være pænt træls hvis start strømme hele tiden ville trække sikringen - her er lidt praktisk erfaring godt at trække på.


Annonce

Du kan sagtens nøjes med mindre rør/slanger.
Den lille vogn jeg har lavet med "udskilleren" kører med helt almindelige støvsugerslanger (mener de er ca Ø35mm) og der har ikke været problemer med at suge hverken rundsav eller fræser  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis du laver automatisk start så de kommer præcis samtidig, forværrer jo situationen med start strømme. Tænd dem manuelt, så får du ikke de problemer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-07-2017 20:04:53

Hvis du laver automatisk start så de kommer præcis samtidig, forværrer jo situationen med start strømme. Tænd dem manuelt, så får du ikke de problemer. 

 Plus der er den detalje, at du skal have et forsinkelses relæ ind over, for din støvsuger skal køre et lille stykke tid efter du har slukket saven, for at tømme det sidste savsmuld ud at slangerne(og saven).
Så det er nemmere at have det manuelt, så du først tænder suget, derefter saven, og så slukker saven og derefter suget   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg har en Baier BSS506. Den har udtag til værktøjet og starter samtidig med værktøjet og har et lille efterløb. 1 kabel mindre på byggepladsen og man skal ikke starte og stoppe støvsugeren. Den banker selv det lette støv af posen ("klonk klonk klonk")

Vær ikke så bekymret når du trækker hele 16A over en 13A sikring. Du har ca 10 min. 

Hvis det er en stationær rundsav, der skal arbejde meget, ville jeg også kigge efter en større og brugt støvsuger og bygge mig en cyklon og en selvstændig sikring. 



 


Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis