Hvad fylder en hængecisterne?

jeg skal have lavet badeværelse i kælderen på min 50'er murermester villa.

Lige inden for døren til højre skal toilet være.

Der er ca. 80 cm vægplads.

Men uanset hvad jeg gør kommer det til at gå lidt ud foran døren.

Selv om den åbner ud af rummet kunne jeg godt tænke mig at få toilet lidt tilbage.


her tænker jeg på væghængt toilet.

Hvad fylder et sådant incl. cisternekasse og toilet?


Jeg kan se at geberit laver nogen til indbygn. i muren.

Vil det sige man hugger en del af muren væg indtil naborum og monterer cisterne inde i muren og dermed sparer nogle centimeter i hvad den fylder?

Kunne cisterne evt. monteres i naborum som er fyrrum og hvor den ikke skæmmer?


Murene i min kælder er mursten.

Men er det ikke normalt kun en mursten og ikke dobbelt?

Er lidt svært at se.




Katmus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der findes en Geberit Duofix med en brede på 42,5cm


Morten

Jeg tror problemet her er dybden af rummet. Hvor langt tilbage du kan rykke kummen afhænger stort set kun af hvor din kloak stikker op af gulvet. Mange cisterner er ikke dybere end sådan et afløbsrør fylder. Man kan også vælge en kortere kumme til cisternen.

Du får ikke noget ud af at montere cisternen i muren eller rummet bag, med mindre du kan flytte kloak eller bruge kloak i fyrrummet.


Elektronikteknikeren

Du skal næsten under alle omstændigheder have flyttet afløbet. Ved gammeldags  toiletter sidder det ofte 5-10 cm ude fra væggen.  Så det med at hugge lidt op i gulvet kommer du ikke uden om. 

Jeg har  4-5 gange placeret  cisternen i den inderste del af hulmuren. Det kan ofte være sådan at den er helt plan med muren i badeværelse. Andre gange i en seperat kasse, sidst hos mig selv direkte i et hjørne, så toilet sidder skråt ud i rummet. Der var muren kun 72 cm hen til døren og 27 cm hen til et vindue. Der er så valgt et meget lavt Cisterne kasse, så den kan gå hen under vinduet (ud til 42 cm ). Over er der så dækket af med 1 flise præcis i samme højde som flisen i vindues karmen.  

Det er en rigtig god ide at sætte vanddelen inde i tilstødende rum. Der hugges et passende hul i muren, så stativet kan placeres 5 cm inde bag murkant. Så mures op foran med 1 mursten på højkant eller tynde multiblok plader. (Jeg har forsøgt med 30 mm men det blev noget ØV ) Bruger man en træplade eller lign foran kan der nemt komme revner i kanten imellem mur og træ. 

Du skal naturligvis kigge på montage vejledning hvilket system der passer, hvor tyk muren må være o.s.v. 

Der er 100 vis af muligheder, jeg så lige på en hvor kummen er det almindelige 62 cm ud fra væggen, men ellers skal du ikke vælge en med lav cisterne, så risikerer du at trykknapper ender bag låget når den er slået op. Det er ikke praktisk 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for fine tip :-)


Det er rigtig nok dybden der er mit problem.

Jeg skrev 80 bred.

"Hul" er 70 bred og der er en faldstamme i midten.

Den flyttes ud i hjørnet når gulv alligevel skal graves op og kloak ligeså.

Men som Gregeren siger, så erder jo nødt til at være afløb fra kummen til kloak i gulv.

medmindre jeg rykker kloak med ind i væggen.

Det bliver nok for bøvlet.

men hvis jeg regner lidt på det, så er det vel noget med 15 cm kasse ud fra væg til afløb og en flad cisterne og derudover 54 cm til selve hænge toilet (målte et i dag i Bad butik).

70 cm i alt fra væg til kumme yderkant?


Katmus

målte lige igen.

70 cm stikker stadig lige lovlig langt ud.

Det dur men er ikke optimalt.

Jeg har hæftet et billede med som er aftalen nu.

Flyt faldstamme.

Lav kasse mod væg til afløb og cisterne og sætte toilet på kassen.

Det giver så de 70 ud fra væggen.


Kunne jeg evt. sætte toilet over i hjørnet som EV nævnte selv at have gjort?

Så kan toilet jo drejes en del og rager måske kun 60 ud.

Men skal faldstamme så flyttes til det hjørne og ikke til det ved skorsten.

Eller eller... gode råd modtages gerne :-)


Håber tegning kan ses/læses


Katmus
Annonce

afløb skal sidde midt i cisterne stativet. Detr er ikke så vildt at hugge gulvet op, for at opnå det. Du skal først sætte stativet fast, så du kan få afløb til at sidde korrekt. Så må du gerne pille det ned igen hvis det letter den øvrige pudsning m.m. 

Den jeg anbragte i hjørnet har jeg " snydt lidt " med. Der er hugget halvt ind i muren i begge kanter, så den fyldte så lidt som muligt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

mit. væghængte toilet er monteret således at cisternen sider op ad væggen i det tilstødende rum. i det tilstødende rum er også kloaken som er umidelbart under cisternen.

der er boret et hul på ø120 ind til toiletrummet til afløbet og oppe ved trykpanelet er der boret 2 små huller til stort/lille skyl - det foregår ved hjlæp af nogle lange plastikstænger som følger med det væghængte toliet/cisterne.

det er nok lidt besværligt at få kloaken ind i det tilstøddende rum, men det vil være den løsning som kræver mindst plads i selve rummet - og så er det nemt at gøre rent på gulvet samt lægge gulvfliser da der ikke er noget at køre rundt om...

jeg har i øvrigt lige haft målebåndet oppe ad lommen - det ifo væghængte toilet jeg har monteret rager 'kun' 53 cm ud i rummet.

det vil således være perfekt til dit rum.

rummet er adskilt med en 10 cm tyk gasbeton mur, og på den anden side står et præfabrikeret stativ med cisteren og hele molivitten - det rager 12 cm ud fra væggen.

mener jeg gav 1500 kr for både kumme og stativ for ca. 12 år siden. det er i hverfald ikke en dyr løsning da de ofte er på tilbud.

Jeg takker for de mange gode råd.

Tror desværre at afløb i andet rum er for besværligt, i og med at samme afløb også er faldstamme fra over etager.

Så vi har besluttet at endevende projektet og flytte toilet til hvor det var før og dreje brusenichen.

Ikke det mest optimale, men nok det mest praktiske

Skal lige høre VVS'er hvad han synes..


Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis