Spær dimensioner til garage

Jeg har en 40 år gammel garage som trænger til nyt tag og nye spær. I dag er der eternitplader. Planen er at der fremover skal tagpap på.

Garagen er 800cm x 280 cm med 20 cm/m fald. De gamle spær er 100x100 og ligger med 100cm afstand.

Der er jo nok ikke helt efter nutidens standard. Så hvis jeg skal skifte spær, hvilken dimension og afstand vil anbefales?
Jeg vil helst ikke over 100 mm i højden, pga afstand til skel.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vil der være noget i vejen for at lade de gamle "spær" ligge, og så forstærke med regler (45x95 mm) midt imellem? 

Når det hele så er rettet op, så tagkrydsfiner oven på og tagpap.


Søren O

uden at kende beregningen tror jeg ikke de 100x100 er helt skævt, men skal du have tagpap på skal der jo som søren O skriver være kortere mellem spær, så jeg ville også bare sætte regler imellem. 

dvs regler er jo kun 95, og hvis spærrene faktisk er 100, så skal der nok vælges træ der er 100 også, eller kan det måske ses, den dykker 5 mm hver meter, det er ikke meget, men alligevel


Man kan let lægge 5 mm under hver regler ved montering i ender. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vil du have helt nye spær, kunne du nok godt gå op i 120 mm spærtræ/regler, og så ligge dem med ca 600 mm afstand så det passer med tagkrydsfinerpladerne.

Jeg tænker at paptaget fylder lidt mindre en bølgeeternitpladerne i højden..


Vi prøver igen, i morgen --

Tanken var  faktisk at der skulle lægter over på de spær, så jeg kunne få den rette afstand inden der skal brædder på.

Men jeg kan da godt se at det ikke nødvendig med lægter hvis spær ligger med den korrekte afstand.

Ifølge http://www.phonixtagmaterialer.dk/l...er/br-dder så kan 25 mm rupløj. brædder klare en spærvidde på helt op til 1200 mm.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis