Forskalling til listeloft

Hej

Jeg skal til at udskifte listeloftet i min stue. Stuen har oprindelige været 2 rum, hvor spærene vender hver sin vej.

Det nuværende loft er konstrueret på følgende måde:

Lille del af stuen:

Spær, afstand ca. 100 cm

22x50mm forskalling vinkelret på spær, afstand ca. 60 cm

Alukraft-dampspærre (sikkert fyldt med huller)

Profilbrædder parallelt med spær


Stor del af stuen:

Spær, afstand ca. 90 cm

22x50mm forskalling på langs af spærene og direkte under disse. Afstanden er derfor den samme som spærrene (Forskallingen er formentlig monteret for at få lofthøjden til at passe med den lille del af stuen).

Alukraft-dampspærre (sikkert fyldt med huller)

Profilbrædder vinkelret på spær. (Dvs, samme retning som i den lille del af stuen)


Mellem de 2 dele er der en stålbjælke, dækket af krydsfiner.


I det nye loft vil jeg naturligvis gerne have en ny tæt dampspærre. Derfor vil jeg bruge lægter (38 mm tykke) som forskalling, så alle de mange søm i profilbrædderne ikke laver hul i dampspærren. Det er ikke noget problem i den lille del af stuen. Her sætter jeg ny dampspærre direkte under spærrene og udskifter 22x50 mm forskallingen med lægter.

Men i den store del af stuen er der jo ikke krydsforskalling, så det nuværende loft er kun fastgjort for hver 90 cm. Og ifølge de fleste producenter af profilbrædder må der max være 60 cm mellem forskallingsbrædderne. Så jeg skal altså have sat ekstra lægter op mellem spærrene, parallelt med disse.

Lægterne skal jo have noget at hænge i, så jeg planlægger at sætte forskallingsbrædder op vinkelret på spærrene. Dernæst dampspærre og så lægter parallelt med spærrene. Til sidst profilbrædder vinkelret på spærrene - ligesom oprindeligt.

Mit spørgsmål går på forskallingsbrædderne i den store del af stuen. Hvor tæt skal de sidde for at de kan bære de tungere lægter - og selvfølgelig profilbrædderne?
Nu koster forskallingsbrædder ikke alverden, men jeg overvejer, om jeg kan genbruge nogle af de gamle profilbrædder som forskallingsbrædder. De er ca. 95x15 mm (eller 60x15 mm hvis jeg fratrækker fer og not). Bliver det mon for spinkelt?

Det er bevidst, at jeg placerer dampspærren mellem forskallingsbrædder og lægter. Ellers bliver hulrummet op til isoleringen for stort. Jeg mener at det maks. må være 40 mm.

Det tager selvfølgeligt noget af lofthøjden at bruge lægter istedet for alm. forskallingsbrædder, men den nuværende lofthøjde i stuen er ca. 240 cm, så der er lidt at tage af. Det er noget andet i resten af huset - her har jeg kun ca. 210 cm


Palle Dam

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er jo flere spørgsmål i det, så jeg vil give min mening om noget af det. 

Loftshøjde: Her er det jo ret normalt at man ikke går ret meget under 240 cm, så du må ikke rutte med pladsen. Husk at lampesteder m.m. skal evt. flyttes med ned. og tætne hvor det er nødvendigt at de gamle elrør går igennem. At du kun har 210 cm andre steder hjælper jo ikke her. 

Retning på Listeloftet: Tømrere siger at man altid skal lægge lofter i husets længde retning. Det kan du så ikke opnå, men det er så ok at den største del kommer i længde retning. 

Jeg ville kun bruge forskallings brædder. Pille alt ned til spærene, riv det meste af alucraft ned, og opsætte ny dampspærre lige under spær. I den store del af stuen opsættes 19 mm forskalling på tværs af spær med ca. 100 cm imellem, De rettes op med stumper masonite, tagpap o.s.v. 

De gamle lofter kan kun bruges som beskrevet længere fremme og ikke direkte til forskalling. De er simpelthen for svage.

I den lille del af stuen påfores under spær med noget af det gamle liste loft, som også rettes op efter alle kunstens regler Så det er lige med den store stue med stumper listeloft - masonite - tagpap.

Nu har du et godt grundlag for at sætte et hold forskalling op med 60 cm imellem. Skulle der være steder hvor Dampspærre hænger så der er risiko for at stifter kommer imod, kan du jo bruge nogle ca. 90 cm stumper gammelt listeloft og skrue dem over forskalling så stifter ikke kan nå plast folien.

Det der er vigtigt er at de 2 rum får samme forskalling nederst så det bliver lige. Kan der blive plads til 30 mm isolering under dampspærre er det da ok. og også en måde at holde dampspærre oppe på. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar.

Det lyder umiddelbart som en god løsning at lave en påforing på oversiden af forskallingsbrædderne. 19+15=34 mm. Det må være nok til at sikre, at jeg ikke laver huller i damspærren. Jeg skal dog lige have uddybet denne løsning i den lille del af stuen. Mener du at påforingen skal ligge med undersiden i samme niveau som undersiden af spærrene? Det kræver vel at dampspærren er lidt slap, så den kan trykkes op mellem spærrene. Og vil enderne af påforingsbrædderne ikke slide hul i damspærren? Eller har jeg misforstået noget?

Jeg er i mellemtiden er stødt på et nyt problem. Jeg har hidtil været af den opfattelse at forskallingsbræddernes samlede tykkelse maks. måtte være 40 mm, da et hulrum større end dette ville blive betraget som et nedhængt loft med væsentligt strammere brandkrav til følge.

Nu har jeg så fundet denne artikel fra trae.dk: http://www.trae.dk/leksikon/lofter-af-trae/

Her fremgår målet på 40 mm lige under tabel 2.

Men i tabel 3 står der at ved en c-c-afstand på 60 cm må hulrummet bag min. 15 mm profilbrædder højest være 25 mm. Ok, så kan jeg lave c-c-afstanden 40 cm, som det står i en anden kolonne.

Men nej. Nederst i artiklen finder man noget om brandkrav. Lofter skal min. være klasse 2 beklædning. Og for at profilbædder kan være klasse 2, må der højest være 25 (ikke 40) mm hulrum bag dem. Det giver et problem i den store del af stuen, hvis jeg laver 2x19 mm = 38 mm hulrum ved forskallingskrydsene og 34 mm hulrum langs de påforede forskallingsbrædder. Det sidste gælder vel også langs påforingerne i den lille del af stuen.

Jeg kunne selvfølgelig vælge at fylde hulrummet med isolering. Så behøver jeg heller ikke påforingsbrædderne. Men jeg kan ikke finde isolering tyndere end 45 mm. Det passer med 45x45 reglar - det koster mere lofthøjde end min oprindelige ide med lægter.

Mht. loftbræddernes retning så er min tagkonstruktion lidt kompliceret pga. flere om/tilbygninger. Der er ikke nogen entydig længderetning på huset, men i de fleste tilfælde vender spær og eksisterende lofter som i den lille del af stuen. Så det prøver jeg at holde fast i. 

Palle Dam

Mit forslag med at lave krydsforskalling i det ene rum, medfører ganske rigtig 38 mm hulrum. Er spærhøjde den samme i begge rum, så må der jo påfores spærene tilsvarende i det andet rum, så loftet ender i samme højde. Derfor foreslår jeg at du bruger dine gamle lofter til den del. 

Men det med højde kommer jo først frem når du trækker snoren. 

De brandkrav håber jeg der kommer andre ind over for at besvare.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har tænkt lidt og er kommet frem til en løsning.

Hvis jeg fylder hulrummet med isolering, så betyder det ikke så meget om den er varmeisolerende eller ej. (Der er allerede 400 mm isolering på loftet). Så der sker vel ikke noget ved at trykke 45 mm isoleringsbats  lidt sammen.

Så opbygningen bliver således:

Spær

Dampspærre

Forskallingsbrædder med en afstand kant-kant på 90 cm vinkelret på spær

45 mm mineraluld mellem forskallingsbrædderne (ikke under)

Endnu et lag forskallingsbrædder med en C-C-afstand på 30 cm C-C parallelt med spær (Afstanden er vistnok brandkrav)

Profilbrædder


Forskallingsbrædderne bliver 22x100 istedet for 19x100, da jeg fandt ud af at et høvlet 19 mm bræt reelt er 16 mm. Så 2x16=32 mm er lige i underkanten, hvis jeg skal være sikker på ikke at ramme damspærren med sømmene fra profilbrædderne.

Et 22 mm høvlet brædt er vist 20 mm, så det bliver 40 mm. 

Isoleringen vil generelt blive sammentrykket fra 45 mm til 40 mm af profilbrædderne. De nederste forskalingsbrædder vil trykke isoleringen sammen til 20 mm. Det er 50 mm i hver side af hver bat og 100 mm midt på. En sammentrykning fra 45 til 20 mm lyder af meget, men de billige isoleringstyper som f.eks. Isover Basic er ret bløde. Og det meste er jo luft. Så jeg tror godt det kan lade sig gøre.

Isoleringen ligger mellem de øverste forskallingsbrædder, så de trykker ikke. Derfor er der et hulrum på 20 mm under disse. Det er ok.

Ved denne løsning fylder forskallingsbrædderne som sagt 20 mm. Men da jeg fjerner de eksisterende 22x50 mm forskallingsbrædder vil det kun reducere lofthøjden med 18 mm. Det kan jeg godt leve med.

Palle Dam

Det lyder som en rigtig god og gennemtænkt læsning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis