EL

Hej alle 

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig, jeg er lige flyttet ind i et byggeri fra 1920erne hvor jeg har sat lamper op. Alt er gået fint indtil det sidste rum (klart), jeg har fået sat ikeaspots op og der er lys i, men nu virker stikkontakten i rummet ikke.
Det er gamle stofledninger, der er to sorte og en hvid/grå. den ene sorte sidder i jord, den grå/hvide er N og den anden sorte er L.
Jeg har prøvet med og uden jord men jeg kan kun få en lille lampe til at lyse meget svagt med jord sat i. Er der nogen som har ideer?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kom med et billede  , sorte ledninger er nul , hvide er fase eller mellemledninger , jord er/ var røde og det brugte man ikke særligt meget i stofledningernes tid , og slet ikke i lampeudtag.........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Du skal ikke have noget i jord klemmen når der ikke er jordledning med i installationen. De 2 sorte skal sidde sammen. Der er 2 huller i den klemme der er mærket N , så vil din stikkontakt virke.

Jeg ved ikke hvor du har fundet ud af at grå/hvide er N og at den ene sorte er L. Det er i alle tilfælde forkert. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Prøv at sætte de to sorte sammen. Men vær forsigtig med dem, isolationen falder nemt af, og så har du for alvor problemer.


fase

Tak for svaret alle sammen.
Fabrin, isoleringen har det ikke super godt men jeg prøver, det vigtigste er vel at de ikke rør hinanden noget sted?
ev elmand, den eneste måde lampen har strøm på er hvis grå/hvid er i N og sort i L, jeg har fjernet den i jord. Men hvordan vil du mene de skal sidde så?

Annonce

Begge sorte fra installationen i N og den hvide fra installationen i L  

Det er jo også stort set sådan du har forbundet det på billedet, blot mangler du at flytte den ene sorte fra jord over til N . Det ændrer ikke på din lampes funktion men giver forbindelse til den stikk. der mangler 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Du var spot on, tak for din hjælp.


Mvh

John

Det var godt, du skal huske at læse indlæg for det var jo stort set enslydende i alle indlæg. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis