Gulvarme

Hej.

Vi er ved at planlægge noget byggeri og skal hertil montere vandbaseret gulvvarme. Mit spørgsmål er så, hvor mange zoner det er ideelt at have til stue/køkken, børneværelse, soveværelse, bad og beyggers. Det hele skal samles i bryggerset, da gulvarmesystemet monteres der. Men hvordan trækker man bedst rørene dertil. Vedhæfter herved et billede.


Er der evt nogle gode bud på et godt og solidt system?

Havde tænkt at have en kreds til hvert rum, men er i tvivl om, hvordan de skal trækkes tilbage til bryggerset, for at de ikke ligger i vejen for hinanden, da bryggerset også selv skal have monteret kreds.


På forhånd tak

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1 zone til hvert rum, er det store rum kan det være nædvendigt med flere kredse.


Søren O

Rørene trækkes blot gennem de andre rum, de isoleres og lægges ned i gulvisoleringen (der laves udskæring i f.eks. flango til rørene).


Søren O

Arh. Okay. Så en gang rørisolering på, under rionettet og ned i en udskæring i isoleringen?

Du laver nu nok sovevær, og værelser større end 6 m2

Men lad nu det ligge. Rørene fra alle rum samles i bryggers. Der kommer 2 rør fra hvert rum. Man køber et færdigt stativ med 2 varme og 2 vand fordelere, både til varme og til varmt og koldt forbrugsvand. Den stilles op inden du begynder at trække rørene, så kan de med det samme monteres på deres rette pladser. Husk at mærke op hvilket rum de  forskellige kredse går til. 

Rørene lægges nede i øverste lag isolering. Altså under varmerørene til de respektive rum. Deraf følger at det er smartest at lave rummet længst væk først. 

Når vi taler om varmt og koldt brugsvand bør den kolde ligge under isolering, altså nede i sandlaget, hvorimod den varme kan ligge ved siden af de andre varmerør. 

Det er meget lettere at få dem monteret med det samme, for husk at det bliver til 30 - 40 rør inden du er færdig, og det er et helvede at få dem monteret hvis de er blevet støbt lidt forkert ned. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

6 m2 soveværelser i kolonihave hus er da pænt store, det er jo ikke opholdsrum.

antal kredes afhænger nok også lidt af hvor præsist man skal regulere temperatur i de enkelte rum...i mit sommerhus på 64 m2 er det faktisk kun badeværelset hvor jeg har behov for en 'speciel' temperatur - har 2 kredse - 1 til stue/køkken og 1 som går under de 2 soveværelser i alt 3 kredse.

det fungere fint til den størelse hus.

husk at du ikke må lægge kredse som zigzag mønster, men derimod skal lægge dem som en dobbelt spiral således at skiftevis hver anden rør er hhv varmt fremløb og koldt returløb..

man sikre så også at det varme fremløb starter yderst ud mod ydervægge. det vil sikre en ensartet varmefordeling over hele gulv fladen.

tror desværre ikke dem som har lavet gulvet i mit helårshus var obs på det, for her er varmefordeling ikke super god...i sommerhuset fungere det super godt.

Det fremgår vel ikke at det er kolonihave. Jeg ser det som et helårshus.

Hvis man har et lille gulvvarmesystem maks 10 m2 med direkte fremløb fra fyr eller fjernvarme så skal rørene lægges som dobbelt spiral. Her er der måske 30 graders difference på frem og retur. Er det et større anlæg bruges blande sløjfe og man kan lægge rørene som man vil da  temperatur forskellen her vil ligge på 2-5 grader. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis