Kniv, Tang, Saks til små-træ-ting

Hej, jeg har små pinde ala blomsterpinde, ispinde, tændstikker som jeg skal nippe, klippe, skære over - gerne så let og rent som muligt.

Nogen der kender et godt redskab til det?


En lille hobbykniv med blødt blad dur slet ikke. Måske en mere robust en vil virke. Ispinde er ret hårde.

Køkkensaks dur ikke - den flosser kanten og kan flække pinden.

En sav virker lidt overdimensioneret og besværligt.

En skarp knibtang måske, men min sløve dur ikke. Plus jeg kan ikke nippe langt nok ind på pindene. Er også bange for, at træet vil presses sammen til en spids/æg.


Nogen ideer?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Listesaks virker helt anderledes end almindelig saks. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
telebox skrev den 20-07-2017 22:15:49

Godt bud, men er lidt bange for, at det vil give samme resultat som en saks.

Men det er da værd at prøve.

 Ja, hvis din køkkensaks kan klippe en 20mm rundstok over. Ellers vil du opleve en forskel

 

Så er listesaks afprøvet og er okay - bestemt bedre end saks. Og det med vinkel er også super.

Dog klipper den lidt skævt. Tror der er fordi træet skubbes når der klippes. Hjælper ikke at holde fast med fingeren. Findes der en listesaks som 'låser' pinden fast inden man klipper?

Findes der også en listesaks med en 'stopklods' gerne med lineal, så man kan klippe mange pinde i samme længde, uden at skulle måle og sætte en streg på hver pind?

Annonce

Så skal du nok op i en skærekasse

 http://www.harald-nyborg.dk/20390/skaerekasser

eller en geringssav

https://www.jemogfix.dk/geringssav/3120/9357187/

Afhænig af dit behov kan du også købe en elektrisk geringssav, men i forhold til de opgaver du beskriver, virker det som en uforholdsmæssig stor maskine.


Held og lykke det.

Måske en geringssav fra Harald Skrald (håndkraft) mener den koster ca100kr.. Den har stop og saver lige

God fornøjelse

Henrik


Henrik

Køber du en skærekasse skal du også have en tilhørende listesav: https://www.bauhaus.dk/listesav-250...isent.html  En almindelig nedstryger eller fuksvans gør din nyerhvervede skærekasse øg efter få snit.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for input.

En gearingsav/anlæg er for stort til de små pinde den skal skære - er jeg ret sikker på. Den vil ikke kunne holde de små pinde alligevel.

En skærekasse + sav er måske værd at afprøve.

Jeg ville lave lidt forsøg med den liste saks. Du kunne prøve at fastholde emnet med en skruetvinge for at se om det hjælper på snittet. Gør det det kan du lave den om, til at virke med en hurtigspænder og evt. påmontere et land med en klods der ligeledes fastholdes med en hurtigspænder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis