Hjælp til beklædning af porebetonvæg

Hej,


I forlængelse af mit hus har jeg et redskabsrum/skur, som jeg på tre af siderne har isoleret med rockwool og dækket til med krydsfiner - det fungerer helt fint, og tunge ting/hylder kan jeg fæstne så de rammer de bærende stolper inde bag ved krydsfinerpladerne. Den sidste væg som også er husets endevæg består af to lag porebeton med isolering imellem og her har jeg brug for et godt råd til hvad jeg skal gøre. Problemet er at væggen er pudset op med noget som jeg nemt kan kradse af med en fingernegl - der kommer altså nemt store mærker/huller i væggen. Så jeg vil gerne beklæde den væg med træ også. Men hvordan gør jeg det bedst, hvis jeg samtidig også gerne vil have mulighed for at hænge nogle lidt tunge ting på væggen? Hvis jeg monterer krydsfinerplader ovenpå nogle lægter så kommer der jo et lille hulrum inde bagved og kan man så montere tunge ting på væggen efterfølgende?


På forhånd tak for hjælp :-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, du kan hænge tingene på krydsfinerpladerne ved at skrue beslag fast på krydsfineren.


fase

Hvis du har en 120 cm bred krydsfinerplade på f.eks. 18 mm tykkelse og så 40 cm imellem lægter eller 95 mm forskallingsbrædder, så kan det holde til ret meget. Når du borer rawlplugs ind for at fastgøre lægter/brædder er det god at bruge 7 mm bor til 8 mm plugs. Du borer først 8 mm huller igennem alt træet sådan lidt på lutter kig. Så borer du med den 7 mm igennem træ og ind i muren. Plugs slår du ind sammen med skruen, så du netop mangler ca. 30-40 mm som så skal skrues ind. Så sidder plugs som den skal og skruen fylder hele plugs ud. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusind tak for svar Erik!

Hvilken str skrue skal jeg bruge tænker du?

5 mm x 60 hvis det er 19 mm forskallings brædder, så har de 40-45 mm inde i rawlplug. Bruger du lægter på 38 mm skal du have 5 x 80


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis