Råd og idéer til kommende garage.

Hej LDS'ere :)

Jeg håber at I vil give lidt indspark, det er altid godt at få flere tanker om et projekt ;)

Jeg har lavet fundament på 105kvm til kommende garage, det bliver med 4 porte, og altså 4 pladser.
Det er lavet med 19cm fundablokke, så de passer til lecablokke, så langt så godt, og nu kommer alle de efterfølgende tanker så..

Opvarmet/ikke opvarmet? Udluftning når de våde biler kommer ind? 

Hvis den skal være opvarmet, er de 19cm leca + noget indvendig isolering så nok, eller skal man hellere lave den dobbeltmuret, med isolering i væggene? (pudset leca ville passe til ladens udseende, vandskuret sten vil passe til huset). 

Og HVIS den skal være dobbeltmuret, kan man så stille indermuren på betongulvet? fordi så er de 19cm nok.. :/
Og hvor meget ville I isolere en garage med i gulvet, hvis den skulle opvarmes? 300mm?

Og hvad gør man med udluftning? Jeg har overvejet at dele den op i to, så de to sommerbiler ikke står sammen med de våde vinterbiler, det ville løse min bekymring for dem. Men hvad med de andre, det skal jo ikke være en rust fælde.. :(

Der bliver enten en varmepumpe, eller gulvarme fra centralfyret (dette kræver dog at jeg bygger garagen sammen med huset, og får det bryggers jeg savner (det er jo lidt Win-Win) :P

Jeg håber I vil komme med lidt idéer og inputs :)


Mvh

Morten

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

uha det tror jeg der er mange meninger om.

Nogle mener at sætter man en kold bil ind i en varm garage, vil der dannes kondensvand i alle samlingerne i stålet.

Så en velventileret uopvarmet garage, må jo så være at foretrække, men det er der jo ikke meget komfort i.

En Caport skulle vist være det bedste for bilens helbred..


Vi prøver igen, i morgen --

Synes det er spild af penge at fuldt opvarme en garage udelukkende pga biler, at den skal varmes op, når man skal ligge og skrue eller andet, det kan jeg godt forstå..

Hvad med bare at opvarme til de der 5-8 grader med varmepumpen så den er frostfri(varmepumpen sørger også for at sænke luftfugtigheden fra dine våde biler)  så behøver du heller ikke den helt store isolering.

Ja jeg havde nu heller ikke tænk mig, at der skulle være 20 grader derinde Men 5-8 stykker ville jo være fint.. Måske man bare skulle lave den åbne i den ene side, og så lukket i den anden side, med lidt varme til sommerbilerne? 


Mvh

Morten

Det er en rigtig fin ide med udluftning for at fjerne fugt i garagen. Det er bare ret svært at få luftet ret meget ud uden en eller anden form for opvarming. Så ja opvarming skal der til hvis du vil holde bilerne tørre. Hvor meget opvarming kræver du regner lidt på relativ vs absolut luftfugtighed. 

Det lyder ikke som et nemt regnestykke, spørgsmålet er om en decideret affugter ville være det bedste her..


Mvh

Morten

nu ved jeg ikke hvad for nogen "sommerbiler " det er du har, men hvis det er gamle klassiske biler, så kunne jeg godt finde på at lave det opdelt i 2, i enten en opdelt garage, den ene opvarmet ,og den anden kold, eller en opvarmet og den anden del som carport. 

En luft/luft varmepumpe kan fint affugte en garage. 

Jeg har selv haft samme overvejelser, dog er jeg ikke gået igang endnu.

Jeg forespurgte mange steder og der var klar melding om at en lukket garage med god isolering, en solfanger (gratis passiv tør varme) en affugter med fugt styring med knap til at tænde når bilen er våd samt en varmepumpe er det eneste som kan give dig det du søger.

Eller man kan vælge at lave en lukket garage til sommerbilen og efterfølgende holde de våde biler udenfor og først kører dem ind når de er tørre, det er klart det bedste, dog får du ikke meget glæde af isfrie ruder osv. om vinteren med denne løsning.

Dog vil jeg anbefale dig at lave en skillevæg imellem de 2 områder med opbevaring.

Alternativt kan du også kigge ind i genvex anlæg, men så er min personlige mening at du snart begynder at bevæge dig ud i at det nok vil være mere komfortabelt at flytte ud i garagen og køre bilen ind i huset.


Henrik

Det du beskriver er en frostfri garage uden varme på. Hvis du isolerer gulvet skal der en varmekilde til for at holde det frostfri. Hvis det var mig lavede jeg er som almindelig garage med varme på evt med gulvvarme.  Tænk på hvor lidt vand du tager og hvor stort rummet er. Har ikke selv fugtproblemer og ikke noget ventilation 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis