Skære tagrender

Hej :-)

Skal til at lave noget tagrende (formentlig både i plast og stål, men starter med plast på et skur) og har læst mig til at man bruger en fintandet sav til plast og en nedstryger til stål. For at lave lige snit tænkte jeg, at jeg kunne bruge en Stanley geringssav: Link

Som jeg kan læse mig til er max skærehøjde 95mm og tagrenden er 75mm. Den rare mand i byggemarkedet kiggede på mig som om jeg var faldet ned fra månen da jeg spurgte om man kunne bruge sådan en geringssav til det. Han fortalte mig at jeg bare skal bruge en vinkelsliber. Jeg kender mine egne evner med en vinkelsliber og umiddelbart lyder denne ide ikke så tiltalende da jeg forestiller mig jeg får svært ved at skære helt lige. Så spørgsmålet er: Er min ide med geringssaven helt tosset? :D

Mvh


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En vinkelsliber med en 1 mm tyk skæreskive, er god til både plast og metal render.

Lav en streg hvor der skal skæres, og skær så du kan se både streg og skæreskive.

Gearingssaven kan nok godt bruges til plast, men jeg tror ikke den kan klare metal.


Vi prøver igen, i morgen --

Det kræver en sikker hånd at skære med en skæreskive, den har je_ns sikkert. Jeg ville spørge i et byggemarked om der findes klinger til metal til den sav. Jeg har spurgt via chatten hos Silvan, men de viste ikke om det kunne lade sig gøre, men spørg i den nærmeste Silvan, var beskeden.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Man bruger IKKE vinkelsliber til en ståltagrende, og grunden til dette er at de har en galvaniseret belægning som bliver ødelagt af varmen fra en vinkelsliber og dermed vil ruste ved skærestederne.... ståltagrende = nedstryger 

Har brugt en geringssav med succes til spiro ventilationsrør, så tagrender skulle ikke være noget problem.

Med den rette klinge til metal, så bliver emnet ikke varmt, som det gør ved brug af vinkelsliber.

Brug dog en nedstryger. 


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg har skåret de fleste af mine ståltagrender med vinkelsliber, de ruster ikke mere end de få snit jeg har lavet med nedstrygeren.

Bare brug en 1 mm tyk skæreskive, så bliver snittet ikke varmt af betydning, vigtigst at fjerne evt grater..

uanset hvad man skære med bryder man jo galvaniseringen, dog har galvanisering den forunderlige egenskab at det lukker lidt af for rust.

Men en nedstryger med en fintandet klinge (32 tænder pr tomme), er da bestemt en mulighed.


Vi prøver igen, i morgen --
Epoxymanden skrev den 19-07-2017 21:00:40

Brug dog en nedstryger. 

 Mange tak til alle for de gode svar. Resultatet blev at jeg prøvede med en nedstryger og det gik rigtig fint. Skæringen blev ikke 100% lige, men samlingerne sidder inde i rørerne så man ser det ikke alligevel

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også