Hjælp til opvasker

Hej 

Jeg købte idag en brugt men næsten ny Bosch opvaskemaskine. Da jeg så sætter den til strøm giver den er smel også var den helt død. Er der håb for at det muligvis kun er en sikring i opvaskeren det er gået så det er let og billigt at fikse eller kan det være noget andet som er til at lave billigt eller er den helt død?


På forhånd tak :)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder som om det er printet der er røget en tur, skete også i min da håndværkerne havde glemt at monterer nullen i kraftstikket der forsyner opvaskemaskinen stikkontakt.


Forsøg at få fat på et nyt styre-print og skift det, eller skrot maskinen til fordel for en helt ny.

De kan ikke tåle at være tilsluttet fase uden nul.


 

Caplo skrev den 18-07-2017 18:22:01

Hej 

Jeg købte idag en brugt men næsten ny Bosch opvaskemaskine. Da jeg så sætter den til strøm giver den er smel også var den helt død. Er der håb for at det muligvis kun er en sikring i opvaskeren det er gået så det er let og billigt at fikse eller kan det være noget andet som er til at lave billigt eller er den helt død?


På forhånd tak

 Det lyder som om opvaskeren har været tilsluttet til to faser (400 V) i stedet for fase og nul (230 V). Der er ingen sikring i selve maskinen, så styringen er nok gået sig en tur. At maskinen ikke kan tåle at være tilsluttet til kun fase, sker der ikke noget ved. Du har tilsyneladende tilsluttet til to faser, det er ødelæggende.


fase

Hej mange tak for svarende

Så de i mener er at jeg ligeså godt kan køre den til skråt ? Det er vel ikke værd at begynde og fixe på er det? :/

Caplo skrev den 18-07-2017 19:01:55

Hej mange tak for svarende

Så de i mener er at jeg ligeså godt kan køre den til skråt ? Det er vel ikke værd at begynde og fixe på er det? :/

 Nu ved jeg ikke, hvad et nyt styreprint til din opvasker koster, men hvis du tilslutter den på samme måde som din nu måske afdøde maskine, kunne du komme ud for, at du igen står med en død maskine.Det er utrolig svært at rådgive uden at vide, hvordan du har tilsluttet din nuværende maskine. Kunne du lægge et billede af tilslutningen op i dit næste svar.


fase
S. Fabrin skrev den 18-07-2017 18:59:07

 Det lyder som om opvaskeren har været tilsluttet til to faser (400 V) i stedet for fase og nul (230 V). Der er ingen sikring i selve maskinen, så styringen er nok gået sig en tur. At maskinen ikke kan tåle at være tilsluttet til kun fase, sker der ikke noget ved. Du har tilsyneladende tilsluttet til to faser, det er ødelæggende.

 Jeg har som sagt fået brændt en siemens/bosh maskine af, fordi den kun var tilsluttet til fase og jord, uden nul. 

Det var i forbindelse med de var ved at trække et kraft kabel ud til badeværelset, så havde de ikke fået tilsluttet alle lederne på sekundær siden, og dermed fik opvaskemaskinen som sagt ikke nul i kontakten, og det brændte maskinens styring af.


 

Annonce

Steensen, hvor stor var tilslutningsspændingen, da maskinen kun var tilsluttet fase og PE målt mellem fase og nul på styreprintet? 


fase

Fabrin, det ved jeg ikke, kun at lige så snart jeg tændte for sikringerne, så sagde det puf og så var den brændt af.


 

Ja, det er jo en grim oplevelse. Jeg kan ikke fortælle dig, hvad der var skyld i, at det sagde PUF. Det kræver en nærmere undersøgelse, for du må indrømme, at det lyder mærkeligt, at der kommer en for stor spænding på, når der kun er en fase tilsluttet.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis