Er dette en "farlig" plade? Er det blød træfiber plade? hus fra 1976

Som overskriften siger, er dette en af de brandbare/fugt følsomme plader man advarer imod at bruge og som blev forbudt i 1972? Har haft en elektriker ude og han mente at det måske var en af dem (celotex?) som iflg. hvad jeg kan læse online blev ulovlige at bruge i 1972 som byggemateriale.


Jeg syntes som sådan ikke at jeg har nogle problemer med fugt osv. i huset, men må da indrømme jeg ikke sover så trygt hvis jeg bor i et hus som er beklædt indvendigt i noget man decideret advarer imod. Samt der er risikoen for at jeg ikke kan se hvad der er på bagsiden af væggen af svamp/fugt osv.


Huset er opført i 1976 så tænker at det må være noget andet, men hvad? :)


Håber man kan se det på billedet.



Henrik
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis huset er opført 1976 er det næsten med garanti ikke cellotex, der er brugt. Det ligner mere såkaldte træbeton plader , som også bruges til loftsbeklædning. Så sov du bare roligt videre.


fase
S. Fabrin skrev den 18-07-2017 19:38:22

Hvis huset er opført 1976 er det næsten med garanti ikke cellotex, der er brugt. Det ligner mere såkaldte træbeton plader , som også bruges til loftsbeklædning. Så sov du bare roligt videre.

 Okay, jeg har lige kigget mine papirer igennem fra da huset blev bygget.

Det står anført som 12mm hårde træfiberplader, så det mener du ikke jeg skal bekymre mig om?


Henrik

Hvis det er cellutex er det meget blødt - super velegnet til opslagstavle, så prøv evt. med en tegnestift.


Søren O

Skulle det være farligt at have i huset ? 


Hvad man kan gøre selv, skal man gøre det selv

Det er ikke specielt farlige i sig selvt, men de brænder meget hurtigere end spånplade og naturligvis gips plader, hvis uheldet er ude. De kaldes fugtplader fordi man ofte brugte dem til at sætte foran en fugtig ydervæg, men de er i sig selv gode til at suge fugt, så der kan også være skimmel problemer


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Et tillægsspørgsmål?

Vil det være okay at sætte gipsplader op uden på disse plader hvor der sidder tapet osv?

Det er tæt på umuligt at få pladerne af, samt vi ikke har et ønske om at efterisolere da det kræver rykning af alle vinduer i huset og derfor ikke er rentabelt.


Henrik

Var det mit hus ville jeg ikke bekymre mig om den beklædning. Det er jo ikke sådan, at fordi det brænder hurtigere end en spånplade, så brænder du inde, hvis der sker en brand. Og hvis du sætter gipsplader op, skal du formentlig have pladerne fjernet for ikke at have organisk materiale, som kan være grobund for skimmel, bag gipsen.


fase

Hvis du kører en tur med rundsaven op igennem sådan en plade nogen gange, så bliver de enkelte strimler  mere medgørlig at tage af. Stil ikke klingen dybere end det er nødvendigt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 19-07-2017 17:25:43

Var det mit hus ville jeg ikke bekymre mig om den beklædning. Det er jo ikke sådan, at fordi det brænder hurtigere end en spånplade, så brænder du inde, hvis der sker en brand. Og hvis du sætter gipsplader op, skal du formentlig have pladerne fjernet for ikke at have organisk materiale, som kan være grobund for skimmel, bag gipsen.

 Ja det giver selvfølgelig mening.

I forhold til skimmelsvamp, er det så ikke samme princip som gips i 2 lag? Der må det inderste lag jo også udgøre en fare for skimmelsvamp i kartonen? Eller er det mig som tænker forkert?


Henrik
henrikhansen1 skrev den 19-07-2017 19:15:04

 Ja det giver selvfølgelig mening.

I forhold til skimmelsvamp, er det så ikke samme princip som gips i 2 lag? Der må det inderste lag jo også udgøre en fare for skimmelsvamp i kartonen? Eller er det mig som tænker forkert?

 Ingen som kan svare på dette?


Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis