Diesel bil, ny brugt Audi A5 2.0 TDI fra 2010

Kære LDS´er,


Jeg har aldrig haft benzin-biler fx. min nuværende Audi A4 1,6 st. car fra 2005 og jeg har sat til salg. Jeg vil gerne købe en Audi A5 fra omkring 2010 da jeg synes den er flot. De ligger +200.000 kr og har kørt ca. +160.000 km.

De billigste (ikke coupe) er 2.0 TDI. Jeg ved at Diesel koster mere i vægtafgift og der kan være problemer med en dyr ny partikelfilter og dertil den gamle? floskel om at diesel kun skal bruges til længere ture og korte ture belaster motoren rigtig meget....

Vi har to biler. Vi bruger den lille benz til kortere ture og den store vil max køre 2 gange 8-10 km pr dag / ikke motorveje og stå stille i weekenderne. Sælger siger at A5´eren kører 16-17 km/l på motorveje. 

Hvilke overvejelser skal jeg gøre mig? 



kh. hilsen Mr. GDS 0
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal være opmærksom på om den 2.0 TDI du har kig på er med pumpedyse (PD) eller comon rail (CR). Der er stor forskel på disse motorer, især holdbarheden der ikke er for god på versionen med PD. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hvis du kun kører max 10 km ad gangen, så glem alt om diesel. Hvis du ikke jævnligt kommer ud på længere ture, vil den "dø" for dig. En dieselbil skal blive varm under kørsel, og en "tommelfingerregel" siger at du som minimum skal køre 30 km ad gangen.

Ældre dieselbiler kørte bare, men "moderne" dieselbiler er meget mere komplicerede, og der er rigtig mange ting der kan opstå problemer med.

Rent økonomisk mener jeg at du skal helt op på 30.000 km om året før diesel bliver billigere end benzin.


Søren O
Søren O skrev den 17-07-2017 22:50:40

Hvis du kun kører max 10 km ad gangen, så glem alt om diesel. Hvis du ikke jævnligt kommer ud på længere ture, vil den "dø" for dig. En dieselbil skal blive varm under kørsel, og en "tommelfingerregel" siger at du som minimum skal køre 30 km ad gangen.

Ældre dieselbiler kørte bare, men "moderne" dieselbiler er meget mere komplicerede, og der er rigtig mange ting der kan opstå problemer med.

Rent økonomisk mener jeg at du skal helt op på 30.000 km om året før diesel bliver billigere end benzin.

 Tak for input - Havde håbet på at moderne diesel-biler var kommet over denne begrænsning.... Hvad er konsekvensen af at den vil "dø" for mig? Motoren ryger?

30.000 km?? Det kommer vi aldrig til at køre. Vi kører ca. 6-7.000 km. p.a. med den store og 10.000 km med den lille....



kh. hilsen Mr. GDS 0
Wezio skrev den 17-07-2017 14:59:53

Du skal være opmærksom på om den 2.0 TDI du har kig på er med pumpedyse (PD) eller comon rail (CR). Der er stor forskel på disse motorer, især holdbarheden der ikke er for god på versionen med PD. 

 Wezio - Det er en CR, da PD er et gammelt system.....



kh. hilsen Mr. GDS 0

Med de korte ture i skal køre, bliver din motor aldrig varm. Det betyder at den soder sig selv til i partikelfilter, EGR-ventil, og hele indsugningssystemet kan kokse til. EGR-ventilen sender "brugt" udstødningsgas tilbage i indsugningen for at få en renere forbrænding. Du kan komme til at ofre store summer på reparationer, som du ville undgå hvis du havde det rigtige kørselsbehov.

Jeg har selv kørt diesel i en del år, men med min nuværende skal jeg hele tiden tænke på kørselsmønstret. Heldigvis skal vi en gang imellem køre et par hundrede km hver vej, og så skal den "brændes ren". Jeg har 14 km til arbejde, men det er kun noget "lullerkørsel", så det går ikke. Jeg tager motorvejen, så nu har jeg 19 km på arbejde - de 15 km er på motorvej. Inden jeg begyndte med motorvejen fik jeg problemer med at den sodede. Jeg selv er slet ikke i tvivl - med det lave kørselsbehov skal du vælge noget andet end diesel. Der er masser af brugte biler at vælge og vrage imellem. 


Søren O
Annonce
Søren O skrev den 18-07-2017 09:03:08

Med de korte ture i skal køre, bliver din motor aldrig varm. Det betyder at den soder sig selv til i partikelfilter, EGR-ventil, og hele indsugningssystemet kan kokse til. EGR-ventilen sender "brugt" udstødningsgas tilbage i indsugningen for at få en renere forbrænding. Du kan komme til at ofre store summer på reparationer, som du ville undgå hvis du havde det rigtige kørselsbehov.

Jeg har selv kørt diesel i en del år, men med min nuværende skal jeg hele tiden tænke på kørselsmønstret. Heldigvis skal vi en gang imellem køre et par hundrede km hver vej, og så skal den "brændes ren". Jeg har 14 km til arbejde, men det er kun noget "lullerkørsel", så det går ikke. Jeg tager motorvejen, så nu har jeg 19 km på arbejde - de 15 km er på motorvej. Inden jeg begyndte med motorvejen fik jeg problemer med at den sodede. Jeg selv er slet ikke i tvivl - med det lave kørselsbehov skal du vælge noget andet end diesel. Der er masser af brugte biler at vælge og vrage imellem. 

 Takker Søren - Jeg havde troede at den teknologiske udvikling havde gjort, at man var ovre denne problemstilling.... Jeg ønsker en Audi A5. En 2.0 TDI koster ca. 200 k og en Benz TFSI koster plus 230k:-) Derfor påtænker jeg diesel...



kh. hilsen Mr. GDS 0

Køb den med TFSI-motor. Den vil nok også holde prisen ret godt, da efterspørgslen på dieselbiler er faldende. 

Husk at en at en TFSI-motor også kan sode til, hvis den udelukkende kører meget korte ture, så få den brændt ren på nogle længere køreture  ind i mellem. Mine forældre fik problemer med deres efter ca. 40.000 km og kun med kørsel af fortrinsvis kortere ture. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Kan se du bor i Søborg. Det varer ikke længe før City lukker af for dieselkørsel. Bare til info


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis