Med de korte ture i skal køre, bliver din motor aldrig varm. Det betyder at den soder sig selv til i partikelfilter, EGR-ventil, og hele indsugningssystemet kan kokse til. EGR-ventilen sender "brugt" udstødningsgas tilbage i indsugningen for at få en renere forbrænding. Du kan komme til at ofre store summer på reparationer, som du ville undgå hvis du havde det rigtige kørselsbehov.
Jeg har selv kørt diesel i en del år, men med min nuværende skal jeg hele tiden tænke på kørselsmønstret. Heldigvis skal vi en gang imellem køre et par hundrede km hver vej, og så skal den "brændes ren". Jeg har 14 km til arbejde, men det er kun noget "lullerkørsel", så det går ikke. Jeg tager motorvejen, så nu har jeg 19 km på arbejde - de 15 km er på motorvej. Inden jeg begyndte med motorvejen fik jeg problemer med at den sodede. Jeg selv er slet ikke i tvivl - med det lave kørselsbehov skal du vælge noget andet end diesel. Der er masser af brugte biler at vælge og vrage imellem.