Varmekilde til at drive vandbaseret gulvvarme?

Hej alle sammen,


Vi står og skal bygge en kolonihave og bruge den helårs. Derfor satser vi på at få et godt indeklima. så gulv, lofter og vægge bliver isoleret godt. 

Vi har tænkt os at støbe vanddrevet gulvarme ned i fundamentet og er så kommet i tvivl om den "bedste" varmekilde og opsætning til dette. vi har selv kigget på noget luft til vand varme pumpe eller en pilleovn, men opkobling til noget centralvarme. 


Har i nogle ideer, forslag eller lignende til løsninger og opsætning?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vil absolut foreslå luft til vand varmepumpe. Den passer helt sig selv.


Søren O

Tak fo dit svar Søren. De tanker vi har gjort os om luft til vand varmepumpen er de støjgener den giver, der er kort til skel og synes det ser ud som om at de larmer en del? Ved du noget om det? det andet "problem" er plads mangel, hvis der skal være en kæmpe indedel monteret.

nu er varmepumper naturligvis forskellige, en udendørs enhed larmer som sådan ikke, men blæseren kan høres når den køre - en ting er at man selv skal høre på den, noget andet er hvis det er naboen.

jeg forstår derfor godt bekymringen med lyden - f.eks. syntes min kone udendørs enheden brumer så hun ikke vil have den køre om natten...

nu skriver du ikke noget om budget m.m. og derfor er det jo lidt svært at sige noget om en god løsning.

hvis der er tale om et beton gulv, så er det gode ved det at det er godt til at akumulere varme - 7-12 m3 indeholder trods alt en del energi.

jeg selv har 64 m2 velisoleret sommerhus som klare sig fra april til oktober med solvarme (3m2) og vi har typisk 22-23 grader inden for. I de 3 vinter måndeder har jeg de sidste 2 år haft luft/vand varme pumpen igang konstant (ca 16 grader inden for)  - og ja den brummer lidt men i den periode er der ikke mange naboer ude på deres terresser og det blæser typisk lidt mere som gør at man ikke lægger mærke til den.

solvarmen derimod som køre forår,sommer og efterår larmer naturligvis ikke!

jeg vil tro jeg sammenlagt har brugt ca 50.000 kr på varme anlæggene - ca. halvdelen til hver.

både solvarme og varmepumpe deler samme kreds og køre deres varme vædske dirrekte ned i gulvet - solvarmen varmer naturligvis også brugsvandet 300 l vvb) op

skitse her:

https://get.google.com/albumarchive...source=pwa

og så er det billigt i drift


du skriver også vedr 'inde del' og plads problemer.

hvis du ser på min princip skitse og anlægget, så vil du se at luft pumpen faktisk ingen buffer tank har ! den køre jeg dirrekte ned i betonen.

istedet udnytter jeg at betonen i sig selv er en buffer/energi lager....i bund og grund handler det om at undgå anlægget hele tiden starter og stopper, og istedet får passende start/stop intervall - det opnåes ved at varme forbrugeren kan indeholde en energi mængde.

i mit tilfælde gemmes energien i 10m3 beton i stedet for 0,2 m3 vand...

jeg har ingen 'inde del' til luft/vand varme pumpen - den køre dirrekte ned i gulvet (forudsætter en lang slange og en masse beton)

hvis jeg skulle lave huset om i dag, så ville jeg muligvis lave 1 ekstra stor kreds.

de nuværende varmeslanger ligger ca. i den øverste 1/4 del af betonen - det er helt fint, men det kunne optimeres ved at have endu en stor kreds under betonen. når solvarmen har varmet betonen og vvb op til de ønskede temperature, så ville det være muligt at sende overskudet ned og opvarme isoleringen/jorden under huset - da varme stiger opad, ville det virke som akumuleret energi til huset..

i øvrigt oplever jeg at det i mit hus var overflødigt med forskellige kredse i soveværelser/stue - de køre alligevel ens.

thermostater giver heller ikke meget menig da de reagere så sent at de alligevel ikke ville virke - istedet sætter jeg solvarmen til en bestemt retur temperatur og når den er 24-26 grader passer husets temperatur fint.

sådan fungere luft/vand pumpen også dens måler sider tæt ved retur rør og stopper pumpens udedel når returvandet er nået til 16-26 afhængig af ønsket temperatur i huset. spar derfor på rumfølere og andet smart styring til gulvvarme...

derimod er det nice at gulvvarme i badeværelset står lidt højere da gulvet så er lunt og rummet tøre hurtigt efter bad.

det kan manuelt reguleres ved at lukke en større % af vandet ind i den kreds.

Hej NielsChr.

Tak for dit meget uddybende svar! Budgettet er i omegn af 25-35.000 inklusiv gulvvarmen. Din løsning lyder som en ret god løsning! Har du monteret det selv? Må erkende at jeg ikke er så stærk på det punkt, men noget af den løsning du har kunne jeg godt se i vores bolig. Vi har desværre ikke 50.000 til det, så solcellen, er nok ikke noget vi får op.

Annonce

bare lige for at præsisere - det er solvarme (som laver varmt vand), solceller laver strøm og vil for at opnår den samme energi mængde kræve større areal, 3 m2 solvarme er rigeligt til at varme vand op til sommerhus hvis det var solceller skulle du nok op på 30 m2 for at lave energi til samme opgave (jeg har i øvrigt også solceller som på årsbasis producere den strøm som varme pumpen bruger)

Det lyder til at du nærmest er selvforsynende. Havde lige læst forkert i ift. solvarmen. 

Hvad vil du tro det koster at etablerer noget alla din løsning med en luft vand varmepumpe og gulvvarmen? den 300 L varmvandsbeholder, du har i diagrammet, hvor er den placeret? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis