Selvnivellerende mørtel/beton

Hej,

Jeg har et slidt betongulv i udhuset der skal have et nyt lag beton/mørtel. 

Der er rester af gammel maling, afskalninger og revner mellem sokkel og betongulv. Jeg har tænkt mig at skrabe alt det løse af, en grundig slibning, grundvask og primer.

Men skal jeg bruge flydemørtel eller selvnivellende beton? Det er ikke et must at det bliver helt plant da der ikke skal fliser eller andet oven på. Der er i et lille fald ned i et afløb (som skal lukkes). Niveauforskellen er op til 6 cm. Gulvet er 12 kvm.

Hvis jeg bruger den meget flydende slags, tænker jeg at revner skal spartles først?

Jeg tænker måske at lægge el-gulvvarme på. Men skal primer så oven på gulvvarmen eller under?

På forhånd mange tak.


Camilla
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der er et afløb - så bevar det....Du vil blive ked af at sløjfe det...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja, du har nok ret. Har også tænkt på det, men var bange for om der kunne slippe lugt op. Udhuset har før været brugt som skur, og skal nu være gæsteværelse.


Camilla
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Primer er et meget tyndflydende vædske der har det formål at beton overfladen bliver "mættet" så det ikke suger vand ud af næste lag der påføres. Så det skal på beton overfladen og har ikke noget formål i forhold til elvarme kabler / måtter. 

Du har nok kun 2 muligheder.Flydebeton kommer jo normalt med beton bil. Og 12 m2 i måske 3 cm tykkelse i gennemsnit er kun ca. 0,4 m3 Det er stort set ikke muligt at få så lidt leveret til en menneskelig pris. Desuden indeholder det sten af en vis størrelse, så det kan ikke bruges til et tyndt lag. 

Med op til 6 cm tykkelse er det måske også en dyr fornøjelse med selv nivelerende spartel. Men det er nok det bedste. Hvad du ellers kan bruge afhænger i højere grad af hvor tyndt det bliver på det tyndeste sted. 

Hvis der er 1 cm på det tyndeste sted kan du blande noget støbesand med cement 4 : 1 i forholdet. Det blandes meget tørt, og lægges ud og pudses efter. Hvis du skal søge efter yderligere oplysninger hedder det slid lags beton. Vælg basis cement eller mester cement de har begge en længere hærdetid, så der er tid til at få det lavet i 1 arbejdsgang. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusind tak for svar.

Jeg troede at primeren også gjorde noget for at det næste lag bandt bedre fast.

Så hvis det er ned til 1 cm på det tyndeste sted, ville du bruge slid lags beton på hele gulvet?


Camilla

Ja, det er det billigste, og når man er igang så skal man bruge det samme hele vejen. Og ja Primer har også noget at gøre med vedhæftning, men elvarme ligge jo midt i laget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Man kan også forbedre vedhæftning uden primer, ved at svumme. Det vil sige smøre gulvet over med en meget tynd og stærk blanding af sand og cement. Man kan eventuelt feje det på med en kost. Der pudses vådt i vådt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg endte med at bruge weber gulvafretning grov. Jeg overdrev vist noget med de 6 cm, efter reparation af revner var der op til 1 cm.

Produktet kan ikke bruges som det sidste lag, så der skal et lag af noget finere selvnivellerende ovenpå. Er der nogen der kan anbefale et produkt der egner sig hvis der ikke skal belægning ovenpå, og overfladen gerne må blive glat og lysegrå?

Mht. forberedelse inden det næste lag, ligger der nu et tyndt hvidligt blødt lag som jeg vil tro er cementslam(?) Det lader til at komme af ved vask med vand, men jeg ved ikke om det er det rigtige at gøre.  Ved forsøg med sandpapir sætter der sig hurtigt et tykt jordlign. lag fast i papiret. Støvsuger-børstehovedet kratter ligesom i det og danner støvbunker. Er der nogen der kender den rigtige fremgangsmåde, og hvor meget jeg bør fjerne inden næste priming?


Camilla
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også