1. sal i to fulde plan - vedhæftet skitsetegning af eksisterende konstruktion

Hej

Vi ønsker at bygge en 1. sal på vores 70'er hus. Vi ønsker at det skal være i to fulde plan, men kan væggene holde eller hvad kan gøres for at øge bæreevnen i de eksisterende vægge? Vil en kraftigere mur på langs, midt i byggeriet være nødvendig eller nok? Jeg har vedhæftet et billede af den eksisterende konstruktion.

mvh

Nhi



God gør det selv mand
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan man næsten med garanti sige at det ikke kan holde til. Rent vægt mæssig måske nok, men der bliver også andre stabilitets kræfter når huset bliver dobbelt så højt. Din rem som ligger over ydermur bærer sikkert hen over et vindues parti. Den er nok ikke overdimensioneret til over det dobbelte. 

 Du bliver nødt til at skitsere det og så få en ingeniør beregning på det. Det kan sagtens ende med at der skal jern stolper ind i ydermuren. (måske indefra )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg copy/paster lige mig selv fra en tidligere tråd om et lignende emne.

"Jeg har nævnt det herinde før. Jeg synes det er utroligt så mange modige mennesker der findes. Du er på et forum hvor langt størstedelen er meget hjælpsomme, men det betyder ikke at de altid har ret.

Hvem som helst kan skrive et meget overbevisende svar, og lyde enormt klog og overbevisende, fordi de selv har gjort eller hørt noget lignende en gang - og der virkede det. Hvis jeg skriver til dig at det kan du snildt gøre, og så facaden braser sammen pga. vindtrykket, hvad gør du så?

Jeg er ked af at sige det, men statiske vurderinger af en bygning er IKKE gør-det-selv arbejde. Der er kun en rigtig ting at gøre, og det er at kontakte en ingeniør. Han ved hvad det drejer sig om, og laver han en fejl, så har han en forsikring der dækker, i modsætning til hr. og fru. Internet."

Jeg vil lige pointere at jeg ikke ser svar fra forummet som endegyldige svar. Før vi smider +1,5 mio i byggeriet vil vi selvfølgelig have sikret og rådført os gennem professionelle. Det jeg søger er nogen, der kunne have erfaringer med en lignende ombygning. Jeg søger inspiration til løsningsmulighed.  


God gør det selv mand

Jeg skrev vist det samme som NikolajBo men valgte en mere venlig tone. Jeg vil tro at løsningen bliver nogle firkant jernrør ned i indervæggen. Men det er jo også til at lave.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

@NicolajBo - helt enig..

Jeg synes virkelig, at @ev elmand skrev det pænt - men måske "for pænt".. NEJ det er ikke GDS-arbejde dette her. og det er virkelig et sats, at tro på noget herindefra, lovmæssigt...netop fordi det er GDS

(vi laver og saver - men spørger ikke myndigheder så meget )

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Jeg gentager lige: "Før vi smider +1,5 mio i byggeriet vil vi selvfølgelig have sikret og rådført os gennem professionelle. Det jeg søger er nogen, der kunne have erfaringer med en lignende ombygning. Jeg søger inspiration til løsningsmulighed." Og herved kunne komme frem til den økonomiskepost i ekstra stabilisering af mure. Og nej denne del kommer vi ikke til selv at lave. 


God gør det selv mand

Løsning (Egen erfaring) (dog ikke op - men .ud (og ikke i det dyre omåde, kan jeg lure..)....= byg dog noget nyt..
- at forsøge, at lave noget "halvhjertet" som du estimerer til 1,5 mill.  Det indikerer, at grunden i sig selv, er tossedyr.. Så kan i lave noget fedt, ved at fjerne det gamle, og lave noget tidssvarende, også energimæssigt (1 mill. forrenter sagtens energiforbrug, på en gammel villa, kontra nybyg...)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

En historie fra gamle dage: Mine svigerforældre byggede et 1 plans hus på ca. 120 m2 i ca. 1962  i 1977 blev der bygget lidt til og så sat fuld overetage med kvist på. Taget blev cement tagsten. Ikke GDS men et par brødre der var h.h.v. murer og blikkenslager. De lavede alt incl tømrer arbejde ( Jeg lavede elarbejde) . Det blev fint og står da endnu på trods af både storm og hagl, Og der blev ikke lavet forstærkning ned i murene, 

Skal man kritisere det lidt så blev der brugt armeret klar plast til undertag. Det var kotyme på det tidspunkt, men et smuldrer over årene. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
nhi81 skrev den 10-07-2017 20:33:47

Jeg vil lige pointere at jeg ikke ser svar fra forummet som endegyldige svar. Før vi smider +1,5 mio i byggeriet vil vi selvfølgelig have sikret og rådført os gennem professionelle. Det jeg søger er nogen, der kunne have erfaringer med en lignende ombygning. Jeg søger inspiration til løsningsmulighed.  

Det er fint at søge inspiration, men det var ikke sådan jeg tolkede dit første indlæg. Du spurgte ret specifikt ind til om dine vægge kan bære, og om en kraftigere gennemgående skillevæg vil være nødvendig. Men jeg er meget glad for at høre at i vil tage professionelle med på råd. Jeg undskylder hvis mit første svar var for hårdt, men de her ting er ikke noget at spøge med.

Jeg vil råde dig til at få et overslag på tilbygning opad, samt nybyg/tilbyg i den størrelse i ønsker. At bygge opad er nok ikke den billigste løsning pr m2.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis