Løft første planke i klikgulv

Hej. 

Hvordan pokker løfter man det første bræt i et sammenklikket trægulv ? 


Jeg har fjernet lister og skruet to store skruer ned i det yderste bræt og hevet i skruerne med to tænger. Men kan ikke få det op. 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Måske er det limet sammen, så skal der nok lidt vold til.

Skal det ikke genbruges kan du jo køre en tur med rundsaven...


Vi prøver igen, i morgen --

Ja så skal du jo ikke have gang i rundsaven.  

Måske hvis bearbejder samlingen med en stor hammer og træklods, at den så giver sig, prøv så at presse træklodsen ned mod gulvet, og bank "bagud" om den så slipper i samlingen.

Hvilken type/fabrikat er gulvet?


Vi prøver igen, i morgen --

Hvis det er  det første bræt, så får du det ikke op uden at skære det op. Er det derimod sidste bræt, burde det godt kunne lade sig gøre, med mindre det er limet.  Ved du om det bræt du skal have op, er fra den første række der er blevet lagt, eller den sidste? 

Prøv at smide et par billeder op, så kan det være der sidder en skarp tømrer et sted der kan komme med flere tips.  

Det er i et hus jeg lige har købt, så ved intet om gulvet. Ved det er ret gammelt  


Jeg befinder mig de næste dage i mit gamle hus. Så der går lidt før jeg kan sende et billede op. 


Tak for svar ind til videre. 


PS. Grunden til at jeg vil have gulvet op, er at der kom en kedelig skimmel lugt da jeg fjernede et gulvtæppe med lufttæt skumbund. Derudover har huset stået tomt i 7 måneder, hvor et nedløbsrør ikke er blevet afledt ordentligt fra husets fundament. Så vil meget gerne undersøge for fugt. 

Annonce

Her er lidt billeder. 


Det hvide på gulvet er gammelt tape fra det fjernede gulvtæppe. 

Det ligner bestemt ikke et klikgulv.

Hvis du kigger på billede 2 ses tydeligt at der er sømmet stifter i. Du er nok nødt til at bruge vold for at få det op.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Som EISOE skriver, ligner det ikke et klikgulv, men et gulv med fer og not. Det ser ud som det er sømmet fast med dykkere, dem kan du være heldig at kunne dykke igennem brædtet med en dyknagle og derefter få brædtet presset ud af noten og dermed få brædtet op.


fase

Har du fast gulv under?

Kan gulvjacks bruges til formålet, prøv f.eks. at google det kan du sikkert klare det' på den vis.

Bor et 10 mm. hul og prop af efterfølgende.



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Jeg er 99% på der er 120 år gamle grandbjælker neden under. 


Jeg har nok taget fejl af hvad et klikgulv er. 


Det er rigtige planker hvor der i den ene side er fræset en rille, og i den anden en dims ud der kan klikke ind i rillen. Gætter det er det der hedder fer og not som der bliver skrevet længere oppe. 


Det er en vildt god ide at banke dykker sømmet hele vejen igennem. Tak for råd. 

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis