Skal min tagterrasse ventileres?

Hej LDS

Jeg er ved at få bygget en tagterrasse af et tømrerfirma, som er indlemmet i tagfladen på en etageejendom med hanebåndsspær, og hvor tagterrassen placeres oven på et træbjælkelag.

Konstruktionen er lavet således, at det gamle bjælkelag er påforet med spærtræ, og der er lagt mellembjælker for at mindske c/c afstanden. Fald mod afløbet (2 cm/m fald) er lavet i dette træbjælkelag.

300 mm isolering er udlagt mellem spærtræet. Øverst er der lagt to lag tagpap på tagkrydsfiner, med opkant hele vejen rundt. Det er planen, at der i rummene nedenunder skal opsættes nyt nedhængt loft, med en smule ekstra isolering.

Jeg er blevet i tvivl, om der burde være lavet ventilation mellem isoleringen og krydsfinerpladerne. Hvad mener I? Hvad kan jeg i givet fald henvise til? Synes ikke jeg kan finde noget i BYG-ERFA.

Hvor bør dampspærren i øvrigt være i en sådan konstruktion?

På forhånd mange tak.



14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja der skal ventileres (minimum 50 mm) mellem isolering og underlag for tagpap!

Der skal ventileres så kan komme tilstrækkelig ventilationsluft ind i den ene side, og ud igen den anden side.

Dampspærren skal ligge imod den varme side. Men det må godt ligge indtil 1/3 oppe i isolering. I dit tilfælde ville jeg sætte dampspærre op unde de 300 mm så "en smule ekstra isolering" kunne give plads til elinstallationer m.m. uden at gennembryde dampspærre. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for jeres svar.

Orla Nautrup: Ved du tilfældigvis hvor det fremgår? Anvisninger, ERFA-blade eller lignende ? Hvis det er rigtigt, ender det jo med at jeg skal kræve at de laver det om.

SBI Anvisning 224 er god læsning i den forbindelse, men ellers er der TOR Anvisninger som dog pludseligt er blevet erklæret ugyldige.

Men ingen tvivl om at der skal ventileret, og du risikerer at få afvist en evt. svampeskade p.g.a. konstruktionsfejl.

Mange tak. Jeg må se om jeg kan få dem til at lave det om frivilligt - ellers må vi have en skønsmand på.

Annonce

Mon ikke det skal sammenlignes med alle andre diffusions tætte tage. Der er ikke forskel på konstruktionen under selv om du kalder det tagterrasse. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ev elmand: Jo, det tror jeg du har ret i. I så fald fremgår det klart af Byg-Erfa (27) 130605 at der skal være ventilering.

Det er faktisk rystende, så lidt de udførende håndværkere kender til deres fag, men det er jo det jeg lever af :-)

Man kan ikke en gang montere en såkaldt "intelligent" dampspærre i denne situation som erstatning.

Jeg er helt enig. I dette tilfælde er håndværkeren tilmed blevet meget sur, og har krævet betaling som ekstraarbejder for at lave arbejdet om. Det kommer ikke til at ske.

Terrassen er omkranset af to gavlvægge mod naboejendomme, den murede facade og en ny let ydervæg mod beboelsen. Der skal vel laves ventilationsåbninger i facademurværket, og en inddækket ventilationsspalte ved opkanten ind mod beboelsen. Lyder det helt skævt?

Jeg synes du skal få en ekstern rådgiver på!

Det er vanskeligt at rådgive korrekt, når man ikke har set projektet, men umiddelbart vil jeg tro, at taget skal løftes de 50 mm (er der plads til det?), og så skal der udføres en metalopkant lidt fra kanten/muren, som så er afdækket med en anden metalinddækning, på en sådan måde at der er tilstrækkelig ventilation gennem konstruktionen.

Der skal selvfølgelig tilføres luft også og der skal være fri passage for ventilationsluften gennem konstruktionen.

Konstruktionen kræver en tæt dampspærre nederst!!

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis