Gipsloft på krydsfiner

Hej LDS'ere

Jeg er ved at lægge nyt tag (13 gr bjælkespær til Kip).

Min plan er at monterer dampspærre på undersiden af spærerne, som er monteret cc100.

Min overvejelser går på om jeg under damspærre kan monterer et 15 mm krydsfinerloft og dernæst monterer et gipslag under krydsfineren. Det vil give mig et nemt underlag at monterer gips på, samt et loft hvor jeg nemt kan hænge ting op i.

Mine bekymringer ved denne løsning er om..

Krydsfiner ånder så dårligt at der kan opstå fugt/mug mellem dampspærre og krydsfiner?

Hvordan undgår jeg at gennemhulle dampspærre med gipsskruerne?

Lofthøjde er ret lav så jeg ønsker et minimum at materialer under spær.

Ville være super fedt at høre fra en/nogen med at kvalificeret forslag :o)

mvh

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din bekymring omkring gennemhulning af dampspærren er ganske reel. Det er derfor man idag oftest laver et installationslag med 50x50mm lægter på tværs af spærene. dette sikrer at man ikke får lavet en masse huller i dampspærren.

Hej NB

Tak for dit svar.. Jeg har overvejet dit forslag, men som sagt er der ret lavt til loftet, så enhver løsning der kan spare et par cm, vil være godt for holdningen.. ;o)

Har du evt. en holdning til monteringen på krydsfiner i loftet, og muligheden for mug dannelse?

Og er 15mm passende for at sikre at loftet ikke kommer til at "hænge" mellem spærerne.

mvh

Bruge vådrumsmembran som dampspærre?

Prøv at læse lidt op omkring brandsikring osv. Er din isolering fastholdt?

hvorfor placerer du ikke bare din dampspærre mellem krydsfinerpladen og gipsen? ved evt. gennemføringer monteres så membraner. Ved denne fremgangsmåde er der ikke problemer med at dampspærren bliver unødig utæt af skruerne. 


Obs - Vådrumsspærre kan IKKE bruges som dampspærre - dertil er z-værdien for lav. For en vådrumsspærre ligger z-værdien omkring 25 mens den for en almindelig dampspærre ligger omkring 5-600 stykker. 

Z-værdien beskriver et produkts diffussionsmodstand.

Krydsfinerpladens z-værdi er i øvrigt heller ikke særlig høj hvorfor der ikke vil være et problem med at den fungerer som en ekstra dampspærre. en 12 mm plade har en z-værdi på 5

@boso: Tak for det super og velbegrundede forslag, som jeg bestemt vil overveje (elsker dine "tøre" facts, om z-værdien (som er meget sværre at modargumenterer imod 👍👍).. Jeg synes den virker brugbar, da perforeringerne fra gipsskruerne jo bliver lukket af skruerne. Prisen, som jeg ser det er så at hvis jeg hænger noget op i loftet som fjernes igen, så er dampspærren brudt.. 

Jeg er i mellemtiden blevet opmærksom på fibergips, som jeg lige skal have læst lidt op på.. om det eventuelt kunne gøre finerunderlaget overflødigt.

@pilehave: Det mente jeg sådan set jeg havde gjort og at et enkelt lag gips i loftet lever op til BD30..uden fastgørelse, men jeg lærer hele tiden 😉. Hvis du mener det er forkert ville det være super "mere" brugtbart med en reference, eller i det mindste lidt mere velbegrundet kommentarer der måske kunne sende mig lidt mere i den rigtige retning, og spare mig noget tid, som jo nok er det de fleste LDS'ere har alt for lidt af 😊

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis