Pumpe regnvandveholder

Hej LDS'ere


Jeg er ved og sætte en 1000 l regnvandbeholder op. Har så kigget på en pumpe til den.

Tænker denne ville kunne klare opgaven fint, 

http://www.al-ko.com/shop/dk/trykpumpe-jet-4000-comfort.html

Men hvordan reagerer den ift tænd og sluk for vandet, ønsker og bruge eks en have vander på

Ala denne https://www.frishop.dk/pi/Fiskars-sprøjtepistol-med-4-forskellige-dysefunktioner_3273216_166306.aspx

Kan den holde til det hvis den kærer konstant? Ønsker og bruge den til vanding af have, vask af bil og MTB. 



Vh Brian 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den pumpe, du har peget på, er udmærket til formålet. Den kan holde til at køre konstant og tager ingen skade af, at du starter og stopper for vandstrømmen.


fase

Jeg er ikke sikker på at det er den rigtige pumpe til formålet. Den rigtige pumpe skal have trykafbryder og hydroforbeholder. Du mister en hel del komfort hvis du manuelt skal starte og stoppe din pumpe. Det er da muligt at pumpen ikke tager skade af at køre konstant, men det koster da energi.

En pumpe med trykafbryder og hydroforbeholder kan købes til ommkring kr. 700,- , og når den går i stykker så bare ny på.


Søren O

Tak for begge svar. 

Pumpen skal ikke køre konstant men kun når den skal bruges. Skal jeg vaske bil Eks skal jeg dog kunne lukke for vandet og tænde igen Eks. Jeg har også kigget på et husvandværk. Det der har fået mig lidt væk fra det igen er pumpen ikke skal køre konstant, så skal det fødes hver gang jeg skal bruge den. Plus husvandværket koster 1550 kr. Jeg ved godt der er billigere men jeg ønsker med tørløbssikring og indbygget filter. Bruger jeg Eks en havevander ønsker jeg ikke snavset skal stoppe op i havevanderen. Er godt klar over jeg kan købe et ekstern filter men ønsker det lidt kompakt og simpelt så det er nemt og tage ind om vinteren. 

Husvandværket jeg har kigget på er dette 

https://www.byghjemme.dk/pi/Alko-husvandværk-HW-4000-FCS-Comfort-1000-W-rød_427361_122543.aspx?gclid=CK7P1fqe4dQCFUKsGAod8qcJzQ

Men som sagt ser jeg fordele og ulemper ved begge systemer. Prøver blot og finde det der vil virke bedst. 

Og jeg vil komme til og bruge sådan en håndholdt havevander med tænd sluk på til den da jeg regner med og bruge det til vask af bil, mtb og vanding af urtehave. 

Men er også et stort minus hvis dette system skal fødes for hver gang.

Biltema har husvandværk til kr. 650,- og Harald Nyborg har dem til kr. 800,- Hertil kommer sugeslange med sugekurv og kontraventil. 

Når først vandværket er startet op første gang, skal der ikke gøres yderligere, det er straks klar til at levere vand, såfremt der er vand i din tank. Hvis du ikke har permanent forbrug fra anlægget, kan du slukke pumpen hvis tanken bliver tom. Der kan selvfølgelig også monteres en svømmeafbryder som sikrer mod tørløb.

Sugekurven tager de værste urenheder, men ellers kan Biltema levere filter til kr. 120,-


Søren O
Annonce

Ja men de husvandværk kan ikke holde til tørløb og der er ikke indbygget filter i hvilket jeg ser som et must. 

Men lyder godt hvis det ikke skal fødes pga kontraventilen, der er også kontraventil i den jeg har kigget på. Er ret vigtigt for mig at det ikke er noget der tager for lang tid og starte op da jeg i perioder har lange arbejdsdage hvor urtehaven stadig har brug for vand så skal være noget jeg har tid til og starte kl 5 om morgenen eller kl 10 om aftenen. 

Du kan godt bruge pumpen du linker til, men jeg tror at den er uden trykafbryder. Det betyder at den vil køre konstant fra du starter til du stopper den. Til dit brug er den "lidt for stor". Du kan i princippet tømme din tank på 15 min. Selvfølgelig kan du drosle for vandet, så du ikke bruger mere end du har behov for, men jeg er ikke i tvivl om hvad jeg foretrækker.

Den linkede pumpe må være rigtig god til at flytte en masse vand "fra tank til tank" og lignende.


Søren O

Hej Søren. 

Trykpumpen er uden start stop funktion. 

Husvandværkspumpen er med start stop. 

Og ja den er lidt overkill men ønsker jeg og have de funktioner er det størrelsen. 

Har også kigget på nogle mindre modeller men ikke fundet nogen hvor jeg ikke efterfølgende skal ud og tilkøbe de ekstra funktioner som Eks filter som tilbehør. Og med den lille udregning jeg har lavet ender prisen hurtigt i samme leje for en mindre pumpe der slet ikke er så kompakt. 

Men det du sagde med husvandværket ikke skulle fødes pga kontraventilen er nok det bedste svar jeg har fået hidtil, så ender nok op med husvandværket, min største bekymringer var nemlig det at jeg skulle føde den hver gang den skal bruges. 

Og jeg kan godt lide altid og have en ekstra kapacitet, det er nemt og drosle en stor pumpe ned men virkelig svært og få en lille en til og yde mere hvis behovet er der en dag. 

måske spørger jeg dumt, men hvorfor hæver du ikke blot regnvandsbeholderen 40-50 cm over jorden, tyngdekræften fungere fint til at få vandet ud til drivhus/køkkenhave/vandkande m.m.

pænt lavpraktisk og fungere altid, og enda helt uden strøm.

jeg selv har hævet mine 40 cm og trukket  pex ø32 fra nedløbet over til hvor de står (ca 15 meter) og derfra endnu et pex rør ud til drivhuset (ca 30 meter) og her har jeg lavet en fast installation med vandrør og en solid hane og dryp anlæg. hvis det er en køkkenhave kan det løses med en sive slange.

der er naturligvis et stort filter ved udgangen af regnvandstønder for at undgå snavs i dryp anlæg - men et filer er nu engang 1000 gange simplere end f.eks. et husvandværk og fylder også mindre.

jeg kan kun sige det fungere super.


til vask af bil/mtb kan du evt tilkoble en højtryksrenser ude ved forbrugsstedet - personlig syntes jeg dog at regnvand fra tønde lugter lige vel meget til jeg vil vaske bilen i det, istedet sætter jeg bilen uden for i regnvejr - så vaskes den 😉


Husvandværket behøver kun at spædes op 1. gang HVIS den skal suge vand op fra et lavere niveau end den er placeret i. Sætter du den ved siden af din tønde, kan vandtrykket fra beholder  sagtens sørge for at der er vand i pumpehuset.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis