Hjælp - Slebet igennem finer på teakbord

Jeg er kommet at slibe igennem fineren på et teakbord, da jeg ville slibe lakken af med min excentersliber. Først kunne jeg ikke gennemskue om der var et mærke på området, da der var mange platter - så jeg sleb endnu mere - blot med værre gener til følge.

Nu har jeg så et område på 10x6 cm, der springer lige i øjnene, og som trænger til en redning (se billede).

Jeg har tænkt på, om man kan bejdse området, så det bare nogenlunde kommer til at se pænt ud igen, men jeg har ingen erfaring med dette.

Kan nogle hjælpe med råd på dette område?



Christian

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kun en ny gang finer kan redde det. (eller male hele møblet)


Vi prøver igen, i morgen --

Ja det skal på hele bordpladen. Men det var da også en mulighed med maling, over hele bordpladen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kan jo forsøge at "lappe" hullet med en meget lille pensel, og maling i de rigtige farver. Flere lag og kopiere det omkring liggende træ. Men det kræver stor tålmodighed og håndelag, da det at restaurer møbler/malerier mm er en kunstform i sig selv.
Men med mindre det er en antikvitet ville jeg nok også vælge løsningen med maling.

PS: Hvis du "lapper" hullet bliver du tvunget til at lakere hele bordet, da malingen ellers vil kunne slides af, så er arbejdet spildt, og er du tilbage til start    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg tror jeg prøver det råd jeg har hørt, om at give det noget bejdse i en lignende farve. Det er teakfiner, og ville være så synd at male bordpladen over.

Så må resultatet blive som det bliver, og det må evt. stå noget ovenpå for at skjule området. 

Tak for jeres råd

Annonce

Alternativet til at lave dit bord fint igen.

 (indrømmet det bliver aldrig usynligt) så er det slået fast, med 7" søm.

Find noget teakfiner og lus ud, dette kræver noget skarpt værktøj & stor akurtesse/toldmodighed, lav en "lus" i samme størrelse læg den i med lim forstås.

Pres på og du har en "lus" du pudser forsigtigt, så du ikke får en ny skade på bordet.

Teak & andre ræsorter finer er typisk 0,5 mm tyndt fra producenten af, derfra skal regnes med at møblet er blevet pudset x 0,1 måske 0,2 mm så der er små tolerenser der arbejdes i.

Der er ingen nemme omveje, som jeg ser det. 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også