Kan jeg trække 3x2000watt fordelt på 3 stikkontakter? med 25A forsikring i tavlen

Er det muligt for mig at kunne trække 3x2000watt i 3 forskellige stikkontakter. Altså 2000watt pr stikkontakt.
Jeg har 25A forsikring i tavlen, hvilken kun giver 5750W når jeg regner det ud. D.v.s efter mit hoved vil relæet slå fra. Hvis jeg sender 6000watt igennem.

Jeg har læst lidt om 400 volt 3 faset installationer og her vil jeg kunne trække de 6000watt på en 16A gruppe.
Mit spørgsmål er. Kan man (en elektriker) lave sådan en installation hvor jeg holder mig indenfor 16A og får mulighed for at kunne trække 3x2000watt gennem 3 stikkontakter som så er koblet på den 3 fasede gruppe. Eller bliver det nødvendigt at få udvidet leveringsomfanget fra elselskabet til 35A.



Gem og opret

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg går ud fra at du har 3 faser i din installation. Hvis du kobler de 3 stikkontakter til hver sin fase får, du en belastning på 8,7 Amp. På hver fase. Det skulle en 10 Amp. sikring egentlig kunne klare. 




Søren O

Hvad skal du drive som behøver 3x 2000 watt? Hvis det er ét enkelt apparat skal det tilsluttes til ét enkelt udtag med 3 faser.

Men hvis det er 3 brødristere el.lign er det OK med flere forskellige forsyningstilgange dvs. 1 pr. apparat.


Elektronikteknikeren

Når du regner den mulige effekt ud på 25 A sikringer til 5750 W så er det PR. FASE  du mangler en faktor 3. Det er i stedet ca 18000 w. Ellers er jeg fuldstændig enig med de ovenstående svar. Byggepladstavlen kræver at du har et CEE udtag ( kraft stikkonrtakt )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

S=U*I

P=S*Cos Fi=U*I*Cos Fi

P=400*1,73*25*0,89=ca. 15400W

eller 17300W ren ohms belastning med din 25A sikring på 400V.

Er det enkelt faset 230V, så har du ret, så er det 5750W pr sikring.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis