Er jorden flad..

Vi var ved Vestehavet idag og på hjemturen snuppede vi lige et af Danmarks højeste punkter. Når jeg ser ud mod horisonten kan jeg ikke se om jorden krummer, faktisk synes horisonten at være helt lige. Det fænomen strider voldsomt imod min skolelærdom, idet jeg mener og huske at jorden skulle krumme 3 m for hver 1 km man skuer ud over landet eller havet. Det er lige før jeg er rystet i min grundvold og det bliver jeg i al fald hvis det viser sig at jorden faktisk er flad, trods flotte billeder taget ude fra rummet af.     

40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Interessant emne. Som privatpilot vil jeg dog helt sikkert mene, at jeg sagtens kan fornemme krumningen på kloden, når jeg bevæger mig højt oppe i luften. 

Der er dog mange argumenter både for det ene og det andet. Hvordan forklarer man fx tyngdekraften? Skiftende tidszoner på tværs af kloden? At det praktisk talt er muligt, at flyve begge veje om kloden. Osv. :-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er "skøre" mennesker der argumenterer glødende for at jorden er flad, og at alt snak om kugleformen er "fake news". Men det er sikkert noget vi må vænne os til. 

Hvis jorden havde været flad ville du kunne se uendeligt langt. Kigger du på horisonten og drejer hovedet sådan fra venstre og imod højre, så skal der jo ikke forekomme en krumning. Det ville kun opstå hvis di stod langt væk fra jorden. De billeder der vises fra f.eks.  

Så i aftens på Tv at nedskydningen af ( vist nok ) 17 småbørn på en Amerikansk skole for nogle år siden også skulle være opspind, for at retfærdiggøre en stramning af våbenlovene i USA. Man må sgi tage sig til hovedet en gang imellem. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det der satte nogle tanker i gang var en person i aftenshowet (tv-udsendelse) forleden der hævde at jorden var flad. Ja han mente også at tyngdekraften var en omgang volapyk, for ting falder ned simpelhen fordi de er tunger end luft. 

Ja jeg har også været oppe at flyve i 10-12 km højde (charterferie) for en del år siden og jeg mindes ikke at jeg kunne se en krumning - måske husker jeg forkert.

 

Så er det at størrelser kommer ind i billedet. Jordens gennemsnitlige diameter er næsten 13 mill kilometer nærmere 12 743 591 km i gennemsnit. Og vi er kun 10 km oppe når vi flyver. Atmosfæren kalder øverst stratosfæren og regnes at slutte ca. 100 km oppe. Hvis vi sammenligner med en ballon der bliver pustet op til 1 m i diameter ville den samlede atmosfære tykkelse være langt tyndere end væg tykkelsen på ballonen. det ville svare til 0,0078 mm Så med vores "flyve højde" over overfladen på 1/10 af det 0,00078mm vil overblikket være begrænset. Ser man billeder fra ISS (internationel rumstation ) er der vel ikke så meget tvivl. Eller hvis man tænker på jordens skygge hen over månen ved måneformørkelse.

Jeg har ikke regnet på dine 3 m / km men jeg tror det er alt for meget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Erik, der er noget du husker forkert. Jordens omkreds er rundt regnet 40.000 km ved ækvator. Det giver en diameter på ca.  12.730 km.


Søren O
Annonce

Go pointe med at kunne se uendelig langt. For hvis jeg står i Skagen kan jeg i hvert fald ikke se de norske fjelde og det burde jeg vel kunne hvis jorden er flad. 

Ja det er korrekt Jeg havde overset et komma på Wikipedia. Så flyvehøjden svarer lidt til ballonens materiale tykkelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Om jorden er flad kommer vel an på ywet der ser.    Her er formlen for hvor langt man skal væk før en given ting forsvinder for ens åsyn: http://illvid.dk/teknologi/hvor-lan...horisonten 

Så vil jeg ikke rode mere i det, da det bla. afhænger af temperatur, luftfugtighed samt farven af den genstand man spejder efter ude i (under) horisonten.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Grækeren Aristoles skrev ca.350 f.kr. at jorden er rund, understøttet af forskellige observationer/forsøg. De gamle egyptere havde nok også en rimelig god ide om jordens krumning. Der findes efter sigende middelalderskrifter, hvor jorden beskrives som rund.   

Lyset fra et fyrtårn ved kysten kan kun ses i en vis afstand inden det forsvinder under horisonten

Hvis man skulle være i tvivl om jordens form, så kan selv et meget billigt teleskop, vise at de øvrige planeter i vores solsystem er runde.......  

Hvis jorden var flad, ville det stadigvæk være højden over jordens overflade, som afgører hvor langt man kan se.

Mener at have læst, at hvis man har en kondensstribe fra et fly på 3km, vil der være en højdeforskel på ca. 20cm set fra starten af striben til midten af samme - der skal nok være en formel til understøtte det.

Hvis man skulle kunne se Norges fjelde fra Skagen, skal man vel op i en fire-fem kilometers højde ( det kan være at piloten ved det 👨‍✈️)

Gad vide hvordan vi ville opleve jordens krumning set fra en myres perspektiv?






Trompettrunten

De øvrige planeter f.eks. månen og i hvert fald solen kan jeg ikke se om de/n er en kugle, synes nærmest de ligner en skive der vender på højkant.

Ps. Bronzealderens "soldyrkere" så vist også solen som en skive - se blot solvognen.   

Pps. En myrer kan vist ikke se opad (mener jeg at have læst et sted) dens verdensyn er to-dim. 

Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis