Måling af solceller strøm

Iforbindelse med solceller er det en fordel at bruge strøm mens man producere den i solcellerne.


Derfor ville jeg prøve at få en PLC til at tænde for elvandvarmeren når jeg har overskudsproduktion.

Til det mangler jeg at kunne måler strømretningen samt effekt ved min måler. effekten kan nemt måles med en spole omkring lederen, men for måle retningen behøver jeg lidt hjælp. 

Kender I en måde at måle det på, som ikke koster en formue?


Allan


--
Allan
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Electromatic/carlo galvazi fremstiller strømtransformere, som giver et 4-20 mA strømsignal ud for en AC strøm ind. Det kræver ikke nødvendigvis en PLC for at virke, men bare et strømmodul til registrering af strømmen.


fase

Hmmm, hvis du ikke kan finde en måde at måle hvilken vej strømmen løber så kunne du måske måle strømmen fra solcellerne og strømmen til/fra huset? 

Min tanke er: hvis stømmen fra solcellerne er lig med / større end strøm til/fra huset ens så 'sælger' du strøm og hvis strøm til/fra huset er større end strøm fra solcellerne så 'køber' du strøm.

Bare en tanke :-)



 

S. Fabrin skrev den 19-06-2017 09:28:10

Electromatic/carlo galvazi fremstiller strømtransformere, som giver et 4-20 mA strømsignal ud for en AC strøm ind. Det kræver ikke nødvendigvis en PLC for at virke, men bare et strømmodul til registrering af strømmen.

 Giver sådan en strømtransformer den samlet sum samt retningen på strømmen?


--
Allan
Hideout skrev den 19-06-2017 09:58:26

Hmmm, hvis du ikke kan finde en måde at måle hvilken vej strømmen løber så kunne du måske måle strømmen fra solcellerne og strømmen til/fra huset? 

Min tanke er: hvis stømmen fra solcellerne er lig med / større end strøm til/fra huset ens så 'sælger' du strøm og hvis strøm til/fra huset er større end strøm fra solcellerne så 'køber' du strøm.

Bare en tanke :-)


 Har selv tænkt tanken, men på grund af installationen er det ikke så nemt, da jeg har flere undertavler.


--
Allan

Nu er jeg ikke verdensmester i køb/salg af strøm. Men er det ikke sådan at du har 2 målere. En der registrerer strøm salg og en der registrerer køb. Og er der ikke en udgang på måler som kan bruges til netop det. Du skal så have elforsyningen til at koble en ledning på måleren. 

Når du kobler den på f.eks. vandvarmer skal du sikkert have ekstra termostat i, så du har en minimum hvor der skal varmes uanset pris på strøm, og et maksimum som er højeste temperatur du vil acceptere. (skoldningsfare) 

Det samme kan man gøre med fryser. Når du har billig strøm kører du den på "lynfrys / indfrys" (via et relæ) Så sænkes  temparaturen til måske minus 21-23 grC. i løbet af en solskinsdag. Når så relæet slår fra p.gr. dyr strøm varer det længe inden den starter op igen ved  minus 18 grC Denne model giver ikke nogen gener i form af for kold eller for varm vand.

Skal du ind i noget carlo cavassi relæ har jeg købt nogle gl.modeller (ellers nye) Hos en installatør i Hadsten. Han har opkøbt et restlager for mange år siden. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hos SEAS-NVE bruger de kun en elmåler en Echelon, den skulle have mulighed for kommunikation med andre. Jeg har spurgt SEAS som siger at det kan man ikke, og jeg har ikke kunne finde noget data om man og hvordan. Det ville selvfølgelig være godt at kunne få data direkte herfra.


--
Allan

Har du overvejet bare at bruge energien fra solcellerne til at varme vand, når vandvarmeren kalder på varme. Jeg tænker her på, at du måske vil få noget pendling, hvis du ikke sætter en tidsforsinkelse ind på udkoblingen af vandvarmeren. Den strømtransforner, jeg brugte, havde en pil til at angive retningen på primærstrømmen.Du kan se data hos carlo-gavazi eller farnel


fase

Hvis du går ind på www.ing.dk kan du finde en løsning på, hvordan du aflæser signalerne fra måleren vha en fotodiode og lidt komponenter. Udgangen er til en PC. Der er ikke galvanisk forbindelse til måleren, så det er helt ufarligt at tappe signalet..


fase

Tredie mulighed, afhængigt af dit anlægs størrelse, er at få fat på et akkumulator anlæg, i stil med det Tesla promoverer kraftigt.


 

Steensen skrev den 19-06-2017 18:45:25

Tredie mulighed, afhængigt af dit anlægs størrelse, er at få fat på et akkumulator anlæg, i stil med det Tesla promoverer kraftigt.

 Det kræver et stort batteri af akkumulatorer, for spændingen er afhængig solcelleanlæggets størrelse, på 100V til 700V, men det er indenfor mulighedernes grænse.

Mange elbiler har en batteri spænding på omkring 300 V. Det giver redningsmandskab problemer, hvis de ikke er opmærksomme.


fase
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis