Overgang i køkken - voldsomt stød?

Er ikke sikker på, hvor indlægget skal være? Så nu bliver det her. 

Var i går i et mindre industrikøkken, hvor der i den grad blev uddelt øretæver, når man rørte kaffemaskine og stålskab samtidig. 

Har før blevet ramt af 220V fra lampeudtag og stikkontakter, og ja, det giver rap over nalderne. 

Følelsen i går var nærmere som at blive slået med bat på samtlige dele af kroppen  på én gang...! 

Hvad kan problemet være?

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er overgang på kaffemaskinen, og der er ikke lavet jordforbindelser. Er der HPFI relæ? Jeg lægger mærke til, at du skriver industrikøkken. Prøv at få undersøgt om jordforbindelsen er i orden.


fase

Der kan faktisk også være den mulighed at det er skabet der på en eller anden måde har fået spænding. Så når man rører kaffemaskine ( med jordforbindelse) så får man stød. 

Men uanset den ene vej eller den anden, så er det under ingen omstændigheder i orden. Det kræver en øjeblikkelig udbedring så andre ikke kommer i samme situation. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-06-2017 14:48:29

Der kan faktisk også være den mulighed at det er skabet der på en eller anden måde har fået spænding. Så når man rører kaffemaskine ( med jordforbindelse) så får man stød. 

Men uanset den ene vej eller den anden, så er det under ingen omstændigheder i orden. Det kræver en øjeblikkelig udbedring så andre ikke kommer i samme situation. 

 Ja det kan også være at skabet har overgang, men et sted skal vi jo begynde, og der er ikke nævnt noget om hvilket skab, det drejer sig om. Under alle omstændigheder, skal det ses efter og repareres, og det kan kun gå for langsomt.

Den følelse, der beskrives, minder om at udløse et HFI relæ ved overgang stående på en fugtig jord.


fase

Fuldstændig enig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er et cafékøkken med store ovne, kogeplader etc. Tænker ikke det kører på 220V?
Aner ikke om der er HPFI relæ? Der røg ingen sikringer. Men det gør der vel heller ikke nødvendigvis, når det sker på beskrevne måde?

Men konklusionen er at få en elektriker på akut, så problemet kan blive udbedret, Så må han finde fejlen!

Nogen forklaring på, hvorfor det var så voldsomt at få stød her kontra fra en almindelig stikkontakt?

Annonce

Hvorfor tror du ikke, der er noget, der kører på 230V? Der er meget, af det du nævner, der kører på 230V. Grunden til, at du mærkede stødet kraftigere, er, at du sikkert har haft en bedre jordforbindelse end, når du står på stuegulvet hjemme. Stuegulvet isolerer så godt, at du ikke får en strøm på 30mA eller mere igennem dig, som ville udløse HFI relæet.


fase

Det eneste rigtige og ansvarlige er at afbryde strømmen og kontakte en el installatør , før at går grueligt galt .....................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det mener jeg heller ikke. Men troede at store ovne, kogeplader osv. skulle have mere strøm end hvad du kan trække ud af et almindeligt stik.

Ved absolut minimum om elektricitet, tilkoblinger, overgange osv. Det undrede mig bare, at der var så stor forskel på tidligere oplevelser fra en tændt stikkontakt til i køkkenet.

Men fedt at få svar. Jeg giver beskeden videre med det samme. :-)


Jeg vil godt prøve at forklare mig lidt ud af nogle myter. 

Når man får stød ved overgang til jord er det ALTID 230 volt, uanset om det kommer fra store maskiner eller små maskiner. Men som Fabrin nævner så er det overgangs modstanden der betyder noget. 

Står du hjemme på et trægulv eller tæppe vil jeg til enhver tid kunne røre ved 1 fase (don`t try it at home) uden at mærke noget som helst. En anden ting mange har prøvet er noget der ligner at stikke fingeren op i en fatning eller på den samme hånd få forbindelse til fase og nul og det er så måske med tørre fingre. Det mærker man meget selv på trægulv eller stige, men KUN i den finger / hånd det går ud over, derfor ikke livsfarlig. 

Står du i et cafe køkken, det er dig der står med opvasken og eller på anden måde har fugtige hænder, og rører ved en maskine med overgang med den ene hånd og noget med jordforbindelse med den anden, så er der rigtig lagt op til at du kan mærke det. Strømmen går igennem armene og derfor forbi hjerte regionen. ( det er lidt værre venstre arm => fod.) Det er meget smertefuldt og farligt, fordi det kan give hjerte flimmer eller stop. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Godt så... Det er helt sikkert det sidste, der er sket. Det var en helkropsoplevelse, der ikke er brug for at få igen.

Endnu en gang tak... Lækkert med kompetente folk, man kan lære noget af. :-)

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis