Opmuring med kampesten

Jeg vil gerne lave et overdække/pavillon/lysthus ved min pool hvor jeg gerne vil lave en halvvæg i nogle flækkede kampesten jeg har liggende, der før har været brugt til en staldvæg. Jeg vil gerne mure væggen op så der er en synlig fuge mellem stenene, altså så mørtlen er ude i samme plan som stenene, for sådan er soklen på mit hus lavet, men hvordan gør man det? Lægger man så meget mørtel i at det kommer ud i niveau med det samme eller laver man det i to omgange, først sætter det sammen og så bag efter laver man en pæn fuge? Og hvordan undgår man at der er mørtel over det hel når man er færdig? Behøver vist ikke at sige at jeg ikke ved så meget om at murer. 

Bagsiden har jeg tænkt mig at støbe i beton, altså sætte noget forskalding op og hælde beton ned så jeg får en plan bagside, men er det et problem at både have mørtel og beton i en væg, eller skal jeg hellere lave det hele i beton?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville mure det op som en almindelig mur, og når mørtelen har sat sig, lave udkradsning på forsiden til en dybde på 15-20 mm  Stenene rengøres med børste og vand og eventuelt afsyres med det samme. 

På bagsiden ville jeg lave udkast af flere omgange, så du får de store huller fyldt ud, og så ellers pudse det op. Forsiden kan så fuges efterfølgende, eventuelt med hvid mørtel. Årsag til den rækkefølge er at fuger skal blandes og laves meget ensartet for at se godt ud. 

Jeg tror nu ikke det er nogen dårlig ide med at have beton på bagsiden. Jeg kan bare se for mig at det er noget besværlig at få udfyldt alle hulrum når man laver en støbeform. 

Men beton kan jo også kastes på, med den rette konsistens, også selv om man har f.eks. rionet bagpå. 

Når man murer med natursten er tålmodighed en nødvendighed. De suger ikke vandet ud af mørtelen som mursten ellers gør. Så mørtelens hærdeproces må tage den tid det tager, ogførst der får muren sin styrke. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for super gode råd og vejledninger.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis