Behandle slidt DVD

Jeg har hørt et fif om, at gamle CD'er kan behandles for slid ved simpelthen at lægge dem i køleskabet (eller var det fryseren) et døgns tid; så skulle de være som nye.

Nu har jeg så to spørgsmål:

1. Er der noget om det fif, eller er det fup?

2. DVD'er baserer sig som bekendt på samme teknologi som CD'er, så kan samme fif anvendes her?

Jeg spørger fordi, at jeg har et antal gamle DVD'er som jeg har set en hel del gange. Det har resulteret i at de er blevet slidt, og at de under afspilning hakker, dvs. springer nogle klip/kapitler over.


 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1 det er fub. Overfladen på en CD eller en DVD består af små fordybninger i overfladen, så der kan læses om signalet er 0 eller 1. 

2 At dine DVD er er slidte, kan kun skyldes, at du har behandlet dem uden hensyn til, at de kan være meget følsomme over for at blive lagt oven på hinanden eller, hvad man nu kan finde på. De er faktisk sarte. DVD erne bliver ikke slidte af at blive afsplillet, men af ar blive forkert behandlet.




fase

1. At overfladen på en CD eller DVD består af små fordybninger som svarer til 0 eller 1 og derfor er binære signaler, det vidste jeg sådan set godt. Jeg synes godt nok også, at det lød en smule underligt og det var lige netop derfor jeg spurgte.

2. At de skulle være slidte fordi at jeg ikke har behandlet dem pænt, det har jeg umiddelbart svært ved at tro på. Jeg har altid været yderst forsigtig i behandling af såvel købte skiver (være det CD, DVD eller Blu-Ray), skiver der har været fulgt med blade eller lign., eller hjemmebrændte, og sørget for at lægge dem i ordentlige omslag (altså ikke de papiromslag som de f.eks. ofte ligger i hvis de følger med et blad); og i det hele taget passet bedst muligt på dem.

Jeg synes ikke umiddelbart, at de skiver som driller ved afspilning (altså f.eks. hakker eller springer mellem numre eller kapitler) ser ud til at have nogle synlige ridser; så derfor undrer det mig at det sker.

Findes der evt. nogle muligheder for at f.eks. polere dem og derved fjerne ridser? Det synes jeg at have hørt eller læst om, men jeg kan ikke huske hvor.


 

Kender problemet. Nogle gange kan det skyldes der er fedt på skiven Det kan fjernes med isopropylalkohol. 

Andre gange skyldes det skiverne er blevet skæve ved og ligge varmt. Kan tit reddes ved og bruge en anden afspiller eller en computer til og aflæse. 

Sidste fif er og læse dem med en computer hvor man normalt kan sætte læsehastigheden ned. Selv om skiverne er kopisikrede findes der i bunkevis af programmer der klarer den sag. Pas på du ikke får raget noget skidt til din computer, dentype programmer er normalt befængt med alsksens snavs hvis de er gratis! Husk du gerne selv må kopiere de skiver du har købt som backup.

Generelt er det nok også sådanne at den dyre del af afspillere/computerdrev normalt er bedst til og læse halvdårlige CD/DVD/BlueRays.

Held og lykke med og få skiverne restaureret på den ene eller anden måde.     

PS. Glemte helt sliberiet, som jeg gerne vil anbefale man venter med som aller aller sidste udvej da det er utroligt nemt og lave flere ridser end skiven indeholdt før man begyndte. Der findes specielle sæt til den deciplin. Prøv google med ordene "cd dvd ridser", naturligvis uden anførselstegnene.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Isopropylalkohol siger du, hvor kan det købes?

Hvad angår muligheden for at afspille et andet sted, så har jeg umiddelbart kun en 10 år gammel bærbar som har mulighed for at afspille nogen form for skiver; den jeg sidder ved lige har ikke nogen form for afspiller. 

Nå, men tak for fiffet, det vil jeg prøve.


 

har du testet pladerne i en anden dvd/cd afspiller 

laser pickupppen holder ikke evigt og slides hvor den så bliver følsom overfor ridser mv

typisk kan det ikke svare sig da laser+reperation beløber sig hurtig op mm det er en meget dyr highend afspiller

Annonce

Jeg tror også mest på, at det er din afspiller, som har problemer. Du kan købe et dvd-drev til usb for under 200 kr. Det ville jeg starte med.

ulrik1983 skrev den 07-06-2017 20:46:13

Isopropylalkohol siger du, hvor kan det købes?

Hvad angår muligheden for at afspille et andet sted, så har jeg umiddelbart kun en 10 år gammel bærbar som har mulighed for at afspille nogen form for skiver; den jeg sidder ved lige har ikke nogen form for afspiller. 

Nå, men tak for fiffet, det vil jeg prøve.

 Matas, apoteket og sikkert også mange andre steder.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

vejle rc elektronik

conrad elektronik

harald nyborg

jim fix

Når man låner DVDér på et bibliotek, er de ofte ret snavsede og fedtede. Jeg har altid løst problemet ved at vaske dem med almindeligt opvaskemiddel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis