Have projekt hjælp

Har kastet mig ud i en ordenlig omgang.
Vores have var allerede da vi flyttede ind, udelukkende hullet, mos og græstotter.

Så nu er det hele ryddet til intet andet end jord.... Troede vi, for jeg skal da love for at alverdens ukrudt skyder op hurtigere end vi kan fjerne det. Nu er det en tæt bevoksning af div tisler og ukrudt.


Vores mål er at plante liguster hæk, lave en træterrasse, et fint bed med barkflis samt anlægge rullegræs.

Og MÅSKE en lille havedam i hjørnet.

Men jeg har 2 spørgsmål.


Hvis jeg hakker alt det ukrudt op og river jorden, og derefter ligger rullegræs på. Der vil jo være en masse frø osv i jorden fra alt ukrudtet. Vil det bare skyde op igennem vores nye rullegræs, og derfor være spild af tid og penge?

Det andet spørgsmål.


Jeg har mulighed for at hente en fuldvoksen liguster hæk på ca 2 meter høj og 1 meter bred.

Er det overhoved muligt at grave sådan en hæk op med håndkraft ved brug af spader og evt økser til rødderne, og derefter plante den hos mig? Vil den overleve, og er det overhoved muligt at grave sådan en stor hæk op på den måde uden at dræbe den?

Har rigeligt at bruge penge på, så hvis jeg kan spare gravemaskinen væk, så ville jeg klappe i hænderne.:)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville ikke starte med at bruge penge på rullegræs, som du skriver er der nok at bruge penge på.  Du kan lige så godt så græsfrø. Det skal sås umiddelbart efter at ukrudtet er hakket væk. Der vil så igen komme masser af  frøukrudt men også græs. Hvis det bliver en tør sommer bør du vande en gang imellem. Når så der er gået omkring 6 uger kører du en tur med plæneklipper og det tåler ukrudtet ikke medens græsset vinder frem. Selv om plæneklipper laver nogle små ridser i bunden har det ingen betydning for plænen. Efter 3-4 gange græs slåning er det en flot plæne. 

Vil du have rullegræs så er det samme problem stilling, blot kan du køre med plæneklipper efter en 1-2 uger. 

Mosset holdes bedst væk ved at gøde plænen, ( Ikke på ny sået plæne) samt undgå alt for høje træer der skygger. 

Jeg mener ikke du kan få et godt resultat af at flytte en gammel hæk. For at den kan komme til at gro skal den klippes tilbage, så de ødelagte rødder kan følge med til fordampningen her i sommer. Det kunne måske bedre gå i efteråret. Køb nogle 1 m liguster på planteskolen, de danner en ok hæk i løbet af 3 år.   

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vi har tidligere lavet en rullegræsplæne - på samme måde, som du beskriver..  og den holdt sig faktisk ret pæn i de 5-6 år vi boede der bagefter.. (men ellers dæk af med sort plastik i en måneds tid.. inden rullegræs) - alternativt.. sprøjt med round-up - vent et par uger.. og så rullegræs på.. (jeg synes dog, det vil være at misbruge sprøjtemidler, når naturen selv kan klare det.. ), Husk dog, at rullegræs skal vandes meget den første tid - .. ellers er det spildt arbejde..
Hækken ville jeg ikke spilde tid på - medmindre du får maskine på til at grave op og ned.. du får ikke en ligusterhæk til at gro, uden at have det meste af rodnettet med.. Og der skal vandes.. meget!! alligevel..
Uden gravemaskine, er det spildt arbejde..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg lavede for en kammerat en lille græsplæne for 3-4 år siden. Det var et stort vildnis med tidsler og skræpper bl.a. Det blev sprøjtet med round up. Bagefter opdagede vi at det nok kun havde fået 1/2 dosis. Men 3 uger efter var det pænt gult og der blev fræset og jævnet ud samt sået græsfrø. Vi blev meget overrasket over at der stort set ikke kom et eneste stykke ukrudt i den nye plæne. Der er så senere kommet lidt af de hvide skovmærker og noget mos så det er som det skal være alligevel. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja det er bestemt muligt at flytte en 2 m høj ligusterhæk, for det gjorde vi for 6 år siden en sensommerdag. Men når det er sagt så er den eneste fordel ved at gøre det kun at man her og nu får lukket nogenlunde af for indblik, hvis man altså sørger for at få hækken plantet i samme rækkefølge som den graves op - og det er forbavsende svært at få de enkelte hækplanter plantet tilstrækkeligt tæt nok sammen så det bliver pænt, sådan en hæk er filtret godt og grundig sammen. Det tog her to mand en hel eftermiddag at grave, flytte og plante en 12 m x 2 m x 30 cm hæk, og havde hækken været blot noget bredder havde vi nok opgivet. 

Naboen til dem som fik hækken, plantede ved samme lejlighed ny hæk, iøvrigt af nogle mere end 1 meter høje ranglede (Bilka) ligusterplanter, først nu har de en nogenlunde pæn hæk. Så sumesumarum køb og plant lave hækplanter, så får I ret hurtigt det pæneste resultat, især hvis man max lader hækken få en årlig tilvækst på 30 cm og også ofte sørger for at klippe siderne - så bliver hækken tæt både forneden og hele vejen op til toppen.     

Ps. En smal hæk er lige så tæt som en bred hæk, og så er den lettest at klippe på toppen, og så er en smal hæk også mere elegant at se på synes jeg end en bred og træls hæk.  

Pps. Har man ønsker om et mindre vandmiljø i haven, er nedgravet store murerbaljer en nem løsning. 

Drop rullegræsset og få en der laver græs til hverdag til det i stedet for. Det bliver et bedre resultat i forhold til prisen. Forarbejdet er det samme om man sår eller ligger rullegræs.

Du kan godt grave hække op og flytte den men den skal reduceres til ca halv højde når den er så høj ellers kommer den alt for langsomt igang og bliver ikke pæn



Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis