Mursten bliver misfarvet og fugerne smuldrer

På foranledning af et vennepar søger vi hjælp vedr. Randers tegl Firenze RT 446 i et næsten nybygget hus (under 5 år)

Vil høre, om der er andre, der har bygget nyt hus fra år 2002 til 2010, som har brugt den gule Firenze RT 446 mursten fra Randers tegl? Har I også haft problemer med at fugerne smuldrer og stenen bliver misfarvet? Fugerne er skiftet én gang da huset kun er 5 år gammelt. Dette virker tilsyneladende ikke, da fugerne fortsat smuldrer og murstenen er misfarvet.

Vil høre om der er nogle kyndige murer eller byggefolk eller andre som har oplevet lignende, så vi kan finde en løsning på problemet.

Skriv i tråden eller som PB.

På forhånd tak


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kunne du indsætte et billede?



Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hej

Misfarvninger af murstenene kunne tyde på at de er blevet afsyret under opmuringen, og dette må man ikke ved RT446.

For at kunne udtale mig om de smuldrende fuger, kræver dette en besigtigelse, men du kunne jo starte med at oplyse om hvilken mørtel der er anvendt.

Som Bygningskonstruktør skriver ville det være godt med nogle billeder.

I hele taget er det rystende så mange skader af denne art jeg møder i min hverdag (+ fugtskader i murværk).

Dette er bare et gæt/spørgsmål: Der er ikke mgo plader i byggeriet? De kan jo næsten fylde en væg helt op med vand   . Også står murværket og er konstant opfugtet.

Det var noget af en stærk mørtel. Er huset placeret i et aggressivt miljø MX3.2-MX5.0 ?


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Det har jeg intet kendskab til.  Men jeg ved at det er et meget brugt mål i parcelhus byggeri selvom det er mere end rigeligt.  De silomørtler der bruges er ikke meget svagere.  Tværtimod siges det at det bliver knald hårdt i forhold til den gamle 1:8.  Umiddelbart ser det ikke ud til at RT446 findes i udvalget mere. https://www.weber.dk/facade-og-mur/...uct/3.html


km

En del af de mørtler jeg har været involveret i den sidste tid, har været så hårde at de en næsten umulige at fræse ud i forbindelse med omfugning (både bakke/strandsandsmørtler og systemmørtler).

En enkelt murermester udtalte at han var færdig med at fræse fuger ud, da han ville vælte muren i stedet for i fremtiden.

Vedhæftede filer:

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Vedhæftede filer:

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis