Jordspyd nyt jordkabel

Hej er der en elektrikker her inde der kan fortælle mig hvordan jeg kan lave et helt nyt spyd og trække nyt kabel , hvad skal jeg bruge ?


Vh Fatih 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det er jo ikke så svært. 

Du skal bruge 1 eller flere jordspyd som normalt er 2,2 m lange 1 - tilslutnings dåse,  nogle meter 1 x 2,5 mm2 kabel og så måske noget beskyttelse til kabel hvis det skal trækkes op ad sokkel. LINK Og så skal du bruge en tester så du ved hvor mange spyd der skal slås ned oven i hinanden inden målet er nået. Der skal også en autorisation til for at det er lovligt da det er fast installation. Og så skal du jo vide hvad den skal bruges til, for at have et mål for overgangs modstand. endelig skal jordleder føres videre rundt i huset til dine apparater hvis den ikke er det allerede.

Så alt i alt må du frem med lidt flere oplysninger omkring. om du bor i lejlighed, gammel hus eller hvad ? Og skal det være jordforbindelse i forbindelse med HPFI relæ eller hvad. Og endelig hvad består undergrunden af ler, grus eller sand. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
  1. Jordspydene skal da ikke bankes ned oven i hinanden , men ved siden af hinanden med en pæn afstand , men det er sjældent at jordforbindelsen er så dårlig at det kræver flere spyd , jeg har kun oplevet det med E DB jord hvor vi måtte banke 3 spyd ned .




Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det kan da nemt blive nødvendigt at banke flere jordspyd ned oven i hinanden og ved siden af hinanden afhængigt af, hvilken overgangsmodstand man er ude efter. Der er forskel på 2 Ohm ved en transformerstation og de max1666 Ohm til en jordelektrode ved huset til et HPFI relæ.


fase

Hej , der sidder allerede et spyd i med jordkabel men den er blevet kappet over pga renovering , 

Har trukket nyt el i huset fra bunden , jeg vil have et jord kabel op til min el tavle som man nok skal ? 

Det et hus fra 1969 rødstens , og der er jo kælder også , så der er jord rundt om 👍🏻 

Jeg skal da nok have et hpfi relæ ? 

Jamen så kan man enten samle jordkabel, eller føre et nyt kabel frem til sikrings gruppen. Der ender de andre jordledere fra installationen. Til Karl Smart: Det har du simpelthen ikke ret i (at de normalt laves parallel). Jeg har været med til at jordforbinde et fjernvarmenet Der bankede vi spyd ned med elhammer. Flere steder 6-7 stk oven i hinanden, indtil det bøjede af for os.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Ev  elmand , så må det være nogle speciele spyd , som er beregnet til at forlænge hinanden , ikke dem som vi køber hos Harald  Nyborg ..... 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Der kan  bruges et samleled hvis der skal flere spyd ned, bla hvis der er en sandpude er det ofte nødvendigt.

link


Vi prøver igen, i morgen --

Vil helst have nyt sat op , hvad gøre jeg så med målingen af ohm ? Hvad skal den være på ? 

Det kræver et specielt instrument at udmåle om et jordspyd er i orden.

link

Instrumentet kunne se sådan her ud.,.

Nogle vælger så bare at banke en 2-3 spyd ned oven på hinanden, og stoler på det er "fint nok"


Vi prøver igen, i morgen --

Okay prøver at se om jeg kan grave det gamle op  

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis