ændre omløb

 Hejsa

Er det muligt at ændre omløb på en stor håndrundsav - planen var at bruge den til noget stationært, hvor den skal løbe modsat retning. Ps. flancen er i fast indgreb på akslen, men er godt klar over risikoen med medløb på møtrikken. Er det for farligt??

Vh. Carsten


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville bestemt ikke gøre det, hvis det er en rundsavs klinge du har tænkt dig at montere...
Tør slet ikke tænke tanken, hvis kontramøtriken løsner sig, og sætter klingen i svingninger, eller hvis den helt skulle ryge af med 4500 omdrejninger  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Meget enig med Henrik. Det er iøvrigt ikke så lige til at få vendt omløbs retning på den slags motorer. Det er noget med at ledninger til enten magnetisering eller kul skal byttes om. 

jeg kan godt se det skægge i at den ryger af og kommer igennem luften inden den sætter sig i loft, dør eller går igennem vinduet   Og ellers vil jeg da håbe på et langt og lykkeligt liv til dig ! !     


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg er helt enig - ingen grund til at lege med livet. Det var en kollega der foreslog det, måske lidt for sjov.

 Tak for rådet.   


 

  •  Så fandt jeg en savmotor der kan bruges - projektet omhandler en flipsav el. elusav populært sagt, hvor motoren var brændt af. Har så fundet en næsten tilsvarende af samme mærke og styrke (watt), men fra en kap/geringssav. Selve tilpasning ser fornuftig ud, men den nye er ikke med softstart, så det rykker jo voldsomt når den starter. Kan jeg bruge et modul fra en stor vinkelsliber el. lignende. Har googlet lidt og forstår det sådan, den starter med fuld spænding, men med tiltagende ampere ( strøm ).
  • Hvad siger eksperterne herinde - er det helt i hegnet eller ...
  • Vh. Carsten

 


 

Møtrikken vil uvægerligt løsne sig om du får hel af din ide' vil jeg bestemt mene.

Men hvorfor vil du ændre omdr. retning? 

Hvad skulle det være/gøre godt for, om jeg så må spørge.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce

 Hej maskinsnedker

Tror du misforstår - se indlægget før dit.  

 Motoren jeg fandt løber korrekt vej og bespænding er ligeledes til 30mm klinger, så ingen kvaler her..

 Men da det er en 1800 watts maskine, ville jeg gerne eftermontere en form for softstarter, hvis det er muligt indenfor fornuftig prisramme. Derfor lurede jeg på noget fra f.eks. en stor vinkelsliber el.lign..

 Og nej - jeg skal ikke bruge noget, hvor møtrikken kan dreje af. Det er hul i hovedet.  


 

Ok fint nok held og lykke med soft starter, er næsten sikker på du kan finde noget egnet, men hvad sådan en koster aner jeg simpelthen ikke.

Du skal nok ha' fat i en elektriker, for at få det rigtige.

Rigtig go' weekend.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Jo tak maskinsnedker - kan få noget brugbart på ebay til en god " hund ", men stædighed og lysten til  "selvgjort er velgjort", tvinger mig jo til at lave det selv..  -  på godt og ondt...

Tak for inputs - vh. carsten


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis