Styret motorlås på udv. dør

Hej,


Vi står overfor at skulle bygge nyt hus i 2 etager. I den forbindelse kommer vores hverdag til at være på 1. sal, ,men vores hoveddør bliver i stueplan. Vi skal have den "store" IHC pakke (Control, alarm, varmestyring osv.) i huset. Vi ønsker samtidig at kunne låse vores hoveddør fra 1. salen via IHC (fjernstyre). Ligeledes ønsker vi at kunne se om døren er låst (tilbagemeding).

Døren der monteres er en Velfac dør med 3-punkts stanglås (tror jeg det hedder). Denne ønsker jeg at kunne betjene via IHC.


Jeg har set på Yaledoorman, magnetlåse, motorlåse osv., men kan ikke finde hoved og hale i dette.

Nogen der ved hvordan den slags kan gøres? 


Venlig hilsen


Lasse F. Kristensen

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har lidt a la samme løsning her hjemme. 

Jeg har beskæftiget mig med elektronisk sikring i 18 år. Smid stanglåsen ud og sæt en magnetlås i døren. Fx en EL582, med et lille mini ud-tryk på døren, som automatisk sættes ud af funktion, når alarmen er tilkoblet (så kan tyven ikke benytte døren, forudsat at du har låsecylindre på indvendig side også). 

Magnetlåsen "låser" hver gang døren lukkes i, men med et kodetastatur/kortlæser på ydersiden af døren, kan I altid lukke jer ind, når I har været ude. Det er super rart, et hoveddøren altid er låst (vi er ihverfald glade for det, og folk er altid meget imponeret over systemet, - indtil de hører prisen ;-))

Via en app kan døren sætte til "ulåst", den funktion bruger vi, når vi har gæster, så kan alle drøne ind og ud...

Jeg er selv uddannet elektriker,  og ville nok vælge en "rigtig" tyverialarm frem for IHCs egen. Og så koble den "rigtige" tyverialarm sammen med IHC. 

Ja, jeg er nok "miljøskadet" :-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Lige for en god ordens skyld: Hvis yderdørene er redningsåbninger, skal de kunne åbnes indefra uden brug af nøgle eller værktøj!

Så i sådanne tilfælde skal der være vrider på indvendig side.

Husk forøvrigt også at hvis en dør eller et vindue er ud til carport, skal det være en branddør (BD30), hvilket mange glemmer.

Korrekt. Det skal være muligt at komme ud af huset i tilfælde af brand o.lign. 

Her har vi gjort det, at vi har en mekanisk nøgle gemt et sted inden for rækkevidde. Desuden oplåses døren automatisk hvis brandalarmen aktiveres. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg kobler mig lige på her, da jeg har en drøm om det samme.

Bryder mig ikke om at forringe sikkerheden på min hoveddør, så stanglåsen SKAL udskiftes med en ny stanglås. En motorlås kunne måske gå an men en magnet lås ville jeg aldrig tiltro min yderdør; er det overhovedet forsikrings godkendt?

Jeg har har lurret på Bluetooth/Z-Wave låsene men der er ingen af den jeg har set der kan låses indefra, hvilket er et must imho.

Frabad mig af samme oversag Velfacs flimsede 6 stifts cylindere og monterede istedet selv Abloy Protec cylindere importeret fra UK til samme pris. Langt sikre og så skal man ikke vende nøglen en bestemt vej


/Morten Vinding
Annonce
mortenvinding skrev den 29-05-2017 17:49:23

Jeg kobler mig lige på her, da jeg har en drøm om det samme.

Bryder mig ikke om at forringe sikkerheden på min hoveddør, så stanglåsen SKAL udskiftes med en ny stanglås. En motorlås kunne måske gå an men en magnet lås ville jeg aldrig tiltro min yderdør; er det overhovedet forsikrings godkendt?

Jeg har har lurret på Bluetooth/Z-Wave låsene men der er ingen af den jeg har set der kan låses indefra, hvilket er et must imho.

Frabad mig af samme oversag Velfacs flimsede 6 stifts cylindere og monterede istedet selv Abloy Protec cylindere importeret fra UK til samme pris. Langt sikre og så skal man ikke vende nøglen en bestemt vej

 Private hjem er kategoriseret som værende sikringssniveau 10. Dvs. Boligen skal være aflåst, når denne forlades, og ved forsikringsdækning i forbindelse med indbrud, er kravet at der skal være "synlige tegn på indbrud". Så magnetlåsen er helt fin, den eller døren skal jo ødelægges ved opbrydning. Nu har jeg ikke været i låsebranchen siden 2014, men på daværende tidspunkt fandtes der ikke rigtigt nogle elektriske låse med tre-punkts lås (Jo, Yaledorman, men det er jo ikke en "rigtig" el-lås;-))

Ved højsikkerhedsinstallationer kunne døren dog godt bestykkes med en motoriseret bolt-lås 40cm over magnetlåsen. Denne motorlås kunne så fx aktiveres, når tyverialarmen tilkobler for højdere sikkerhed. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hmm okay du har nok ret, smæk låse er jo også stadig accepterede.

Jeg var med til at installere adgangskontroler tilbage i '97, og der kan jeg huske et posthus hvor de havde både motorlås OG magnet lås på samme dør. De ville gerne have døren ordentligt sikret om natten men om dagen rendte de så meget ud og ind at en motorlås blev slidt op, derfor forlod de sig på magnetlåsen om dagen.

Må have været en dyr løsning når man tænker på hvad en motorlås alene koster!


/Morten Vinding

Faldt lige over det her hos Ruko:

"Traditionelt har mekaniske 3-punkts låse været stabiliserende og medvirkende for dørenes rethed. De elektriske versioner kan ikke aktivt holde dørene rette, på samme måde som de mekaniske versioner, og anbefales kun til døre, hvor dørfabriker stiller rethedsgaranti uafhængig af lås."

http://www.ruko.dk/da/site/rukodk/n...dsgaranti/ 

Altså skal man være klar over at skifter man sin stanglås til en automatisk motorlås, så risikere man en skæv dør.

Jeg går ud fra at det ikke gælder for de ikke automatiske motorstanglåse.


/Morten Vinding
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis