Fugtspærre direkte på beton

Jeg har et eksisterende betongulv som jeg snart skal have lagt EPS-gulvvarmeplader ovenpå.

Opbygningen bliver således (oppefra og ned):

Laminatgulv (det gamle klik-gulv kan forhåbentlig genbruges)

Trindæmpende underlag

12 mm gulvspånplader

Gulvpap (mod knirkelyde)

EPS-gulvvarmeplader

Fugtspærre

Eksisterende betongulv

Isolerende og kapillarbrydende leca-nødder


Mit spørgsmål går på fugtspærren. Da det er et gammelt betongulv er byggefugten for længst forsvundet, så den kommer nok mest til at have funktion som radonspærre. Byggetegningerne nævner ikke noget om armering i betonen, så jeg er ikke sikker på at den er helt tæt.

Kan jeg bruge en helt almindelig dampspærrefolie direkte på betonen? Jeg er nervøs for om betonens ru overflade vil lave huller i folien.

Det skal siges at jeg endnu ikke har fået fjernes det eksisterende laminatgulv, så jeg har ikke set betongulvet endnu.

Beton er jo lavet af bl.a. sand, som jo giver en ru overfalde (med mindre man ligefrem har slebet det - men det plejer man vist kun at gøre når betongulvet skal være synligt).

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vent og se hvordan det ser ud. En glitning eller pudsning dengang kunne også lave en pæn overflade det trækker vand og cement op i overfladen. Desuden tror jeg sagtens at folie ( det skal jo være ordentlig kvalitet ) kan holde til en del ruhed. Men er der direkte skarpe kanter kan du køre frem og tilbage over gulvet med en flise/ belægnings sten f.eks. det vil tage de værste spidser-.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja hvis det er en solid kvalitet. Ellers er Isolas radonspærre effektiv. Husk at fuge overlappet også.


km
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis