Vurdering af robotplæneklipper?

Hej.


Jeg har for nylig købt en robotplæneklipper, som jeg nu er ved at vurdere effekten af. Jeg har en græsplæne på under 400 m2, og robotplæneklipperen skulle kunne klare op til 500 m2 i følge producenten. Plæneklipperen har nu kørt i 14 timer (klippetid) og kørt 10500 meter uden at have klippet overalt på plænen.

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal forvente af den? Hvad er jeres erfaringer? Hvor lang tid skal en robot bruge pr. m2?

Mvh Mathias


Mathias
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

for det første skal man altid klippe plænen manuelt inden man starter robot plæneklipperen op første gang - har du gjort det ?

hvis den kun har kørt 14 timer og du kan 'se' den ikke har klippet over alt, tænker jeg at du har startet den på en plæne som ikke var klippet - en robotplæneklipper er lavet til at køre ofte (hver dag) og holde plænen vedlige - ikke at klippe højt græs.


næste udfordring er arealet - producenten lover 500 m2, mig bekendt er langt de fleste producenter 'optimistiske' da de forudsætter at robotplæneklipperen kan/må køre i heletiden//døgndrift - personligt har jeg min klipper til at køre 3 timer om dagen - det passer fint - den er specificeret til at kunne tage 3200m2, og min grund er 1600 m2 med ca 700 m2 græsplæne.

din klipper skal således køre næsten hele dagen/hver dag for at nå 400 m2.

det som den ikke tager den ene dag, tager den næste dag - græs vokser ikke vildt på 2-3 dage.

måske du skulle have købt en som kunne dække mindst det dobelte så kunne du nøjes med at køre færre timer hver dag.

tiden per m2 afhænger naturligvis at hvilken model robot som man anskaffer - de billige dækker oftes få, mens de lidt dyrere dækker flere/time.

hvis du derfor gerne vil have den skal gøre det hurtigt/kort skal du have en maskine som kan tage en større plæne end det man har

Hvis de der robotplæneklipper skal køre i døgndrift, risikere man da vist et være pindsvine-blodbad.   

Hvilket mærker er det? 

Over hvor lang tid har den kørt de 14 timer? Hvis du ikke er tilfreds, kan du sætte tiden op. Vores kører på en rimelig kringlet plæne, klipper fint overalt. Men i disse dage, hvor det er meget varmt og græsset vokser ekstra hurtigt, sætter jeg den til at kører lidt ekstra. 

Hvis den kan indstilles til zoneklip, kan du jo sætte den til at starte der hvor den ellers ikke får klippet. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jeg synes også mange af producenterne er lige lovlig optimistiske med hvor stor en plæne de kan klippe.

jeg har selv en robomow MC500, dvs den er beregnet til 500kvm, og det kan den godt klare, den klare nemt 2 klip om ugen på mine 300kvm inden for dagtimer mellem 9:00-20:00.

men den samme størrelsen model med samme størrelse skær (28Cm) sælges også som 1000 kvm, og også en 1200(der vist nok hedder noget andet foran, men stadig er samme størresle skær) de har nok et større batteri, men batteriet er næppe over dobbelt størrelse, og når jeg kigger på deres køretid/ladetid ligner det ikke de kan nå over dobbelt så meget plæne, inden for den samme periode.

når jeg så ser andre modeller har et 17 eller 22 cm skær, angivet til at kunne klippe 1000/2000 kvm, så kan det godt undre mig, hvor mange timer i døgnet de regner med der er..

men i bund og grund er snyderi jo nemt, når der ikke er nogen max tid for hvor lang tid det må tage at lave en klipning, 

Jeg har en Robomow RC304u. Jeg har sat plænen til at være 450kvm (den er nok lidt mindre i virkeligheden), og den bruger 6 timer til at klippe den (a godt en times kørsel af gangen).

Jeg startede med den i år, uden at have klippet først, men da var græsset heller ikke nået at blive særligt højt.

Der var en tot som den konsekvent kørte uden om, og det var begyndt at irritere os, men så inde i anden klipnings cyklus tog den den endelig. Siden har jeg ikke observeret nogen helligdage.

Pointen er at den skal køre flere gange om ugen, og det den ikke når i denne cyklus når den på den næste. I praksis ser man ikke at der er noget den springer over ind imellem.


Jeg har også undret mig over hvad forskellen på de forskellige er. Alle RC og MC modellerne ser ud til at bruge samme kniv og batteri, så det kan næsten kun være køre hastighed, eller hvorlangt den trækker batteriet ned. RC304u'en kører det kun ned lige under 50% inden den leder efter laderen. Men det passer mig fint, så kommer den den sjældent under 40% inden den begyndende at lade, og det er meget sundere for batteriet.


/Morten Vinding
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis