Zink murkrone og dets underlag

Hej


Jeg overvejer at skifte mine teglsten ud med en zink murkrone på muren omkring min terrasse.

Muren er ca. 25 cm. bred.

Jeg forestiller mig noget i retningen af dette design Billede


1. Hvor meget fald skal der være. Jeg tænker 3 grader.

2. Hvilket underlag skal laves

3. Hvad er de korrekte dimensioner på en sådan murkrone

4. Hvordan fastgøres zinkpladerne. Varmeudvidelse mv.

5. Hvordan samles pladerne når man ikke har flere års erfaring som blikkenslager.

6. Hvad for noget specialværktøj skal man bruge. Har en pladesaks :)


Mvh. Lars

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Lars. Jeg har lavet noget lignende for ca. 5 år siden. Dog i kobber, se foto. Jeg lavede ikke noget fald. Den smule vand som kan ligge ovenpå lufttørrer. Til gengæld lavede jeg en større drypkant som rager 3 cm ud fra muren. Den ide fik jeg fra "murerhåndbogen" som kan findes på nettet. Hvor murkronerne møder højere mure har de et "omvendt L" formet buk som gør at jeg kunne afslutte med at lægge den ind i højre fuge i den anden mur. Det kan anes på fotoet. 

Fastgørelse. Jeg pudsede muren op på toppen med pudsemørtel og lod det tørre godt (et par uger) inden montering. Murkronen blev herefter limet på med sådan noget montage -siliconeagtigt- lim. Jeg ved ikke kom der findes en mere faglig korrekt metode, men denne løsning holder fint indtil videre. Mht. varmudvidelse, så sørgede jeg for lidt ekstra luft i de frie ender. Vistnok 5 mm, men prøv at regne på det.

Jeg måtte lodde 3 steder pga. et hjørne og begrænsning på længden jeg kunne få lavet. Det blev gjort på præcis samme måde som man lodder tagrender. Dvs. det kræver gas loddegrej og sådan nogle stænger loddetin. Det er ikke så svært når bare emnerne passer godt sammen (de skal overlappe nogle cm). Jeg har ikke nogen håndværksuddannelse og det lykkedes mig. Jeg undgik helt at bukke og klippe i pladerne, da jeg fik dem fremstillet klar til brug. Jeg tror det meget vanskeligt at tildanne pladerne pænt uden specialudstyr.

Ja. Gør som klaus skriver.

Få dem bukket ved en maskinforretning eller blikkenslager. Hvis ikke du har adgang til en pladebukker selv.


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis