Belægningssten - hvilken vej skal de ligge?

Hej,

Jeg er ved at få anlagt parkeringsområde ved siden af huset. Men pludseligt bliver jeg i tvivl om, hvilken vej herregårdstenene bør lægges.

Anlægsgartneren mener at stenene bør ligge på langs af huset (billede 1). Han begrunder det med, at de vil "låse" bedre i forhold til belastning fra bilerne når man parkeret/kører ud.

Jeg bliver selv i tvivl om, det vil være mere fordelsagtigt (harmonisk), hvis stenene bliver lagt på tværs af huset (billede2). Derudover har jeg set at de fleste steder bliver stenene lagt på tværs af huset.

Derfor kommer spørgsmålet, hvilken vej vil i ligge stenene og hvorfor?

På langs huset:


På tværs af huset:


PS. beklager mine manglende paint-skills, men håber at det giver et billede af hvad jeg mener :)

Hilsen
Dami


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

På tværs af kørselsretningen.   

På langs, så den lange led kommer til at ligge parallelt med vejen. Aht. udseendet.

Aldrig have lange lige fuger med kørselsretningen.  Gå en tur i nabolaget og kig på ondkørsler. Det er tydeligt at se forskel på dem der har lange lige fuger hvor bilen kører. Der kommer simpelthen kørerspor af det med tiden. 

Jeg vil sige som IIlisher at fugerne skal på tværs af køreretningen for at undgå spor med tiden.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Siger min svigersøn der er brolægger   

Ps. Den yderste række lægges på langs.

En note, som ikke har noget med retningen at gøre: 

Har hørt et sted, at de låser bedre hvis man ligger dem i 1/3 forbandt.  

IT manden skrev den 23-05-2017 13:05:36

En note, som ikke har noget med retningen at gøre: 

Har hørt et sted, at de låser bedre hvis man ligger dem i 1/3 forbandt.  

 De bliver formenteligt lagt 1/2 forbandt, da på den måde undgås en masse skærringer (og det passer med en 1/2 herregårdsten)  

Kan godt se 1/2 forbandt er lidt nemmere når man skal ligge det. Men det andet anbefales til indkørsler, grundet den bedre holdbarhed...

Jeg vil sige som det sidste billed - pga du får et bedre areal og udligne trykket fra bilen af..

Men det største vigtighed er underlaget - det skal være solidt, har ikke nogen opskrift, men hjælper ikke og ligge stenene rigtigt, og så underlaget er bygget forkert op - for så får du kørespor 😉

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis