Ekstra kredse på gulvvarme?

Jeg skal til at lægge nyt trægulv med gulvvarme i min stue - over krybekælder, så det er med varmefordelingsplader.

Jeg har i forvejen et Altech system med to kredse, der varmer flisegulve (på beton). Forddelerrøret har plads til én kreds mere. Styringen har rigeligt med udgange.

På længere sigt har jeg et badeværelse, der også skal kobles på.


Spørgsmålet er, om jeg kan koble trægulvet på den eksisterende styring og shunt og dels spare udgiften til nyt isenkram, dels spare strøm fremadrettet?


Jeg har primært to bekymringer:

  1. Kan sten- og trægulv godt operere med samme fremløbstemperatur, så jeg kan nøjes med én styring og én pumpe/shunt?
  2. Stuen er på 35 m2, så jeg forestiller mig at den skal deles i to kredse. Kan man godt forlænge fordelerrørene, eller er det et lukket system, hvor pumpe/shunt kun er dimensioneret til de kredse der er?


Hvad skal jeg ellers være opmærksom på?

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er ikke ekspert, så mine svar er baseret på mine egne erfaringer:

1) Som udgangspunk nej. De fleste træ/laminat gulve må højest have en overflade temperatur på 27 grader (står i deres vejledning). Fremløbstemperaturen skal derfor være lav (35 grader? afhænger af konstruktion osv.) Du kan selvfølgelig sænke fremløbstemperaturen, men så vil dine flisegulve nok føles kolde.

2) Kender ikke Altech, men en shunt plejer at være opgivet til et antal kvadratmeter gulv og så kan man have fordelerrør på til 1/2/3/4/osv kredse (ofte kan de forlænges/sættes sammen). Max længden på en kreds afhænger af rørdimension.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis