Påforing af spær med forskalling eller spærtræ

Hej LDS

Jeg har nu tømt førstesalen i mit bybus fra 1840 fundkomment. Vi skal have lavet loft til kip of fritlagte hanebånd. Spærafstanden varierer fra 100 cm til 150 cm.

Nu er jeg så kommet til at skulle til at påfore hanebåndsspærene (5x5 tommer), så vi kan få noget mere isolering i. Jeg havde egentlig regnet med at gøre dette med 100x25 mm forskalling på højkant. Jeg ville først montere korte stykker forskalling vinkelret på spærene og så benytte disse til at skrue lange stykker forskalling på parallelt med spærret (lidt som når man laver et nedsænket loft). Dette ville jeg gøre på hver side at alle spær.

Nu kan jeg imidlertid se at man oftest benytter spærtræ (f.eks. 145x45) men kun på den ene side af spærret. Desudne kan jeg ikke finde nogle beskrivelser af det jeg ellers havde tænkt.

Hvordan ville i angribe dette?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis spærene ellers er gode nok så er der jo ikke noget i vejen med at bruge forskallingsbrædder. Jeg har selv lavet det samme som dig men bruget regler på 145x45 (på den ene side af spæret) ud fra den betragtning at mine spær fra 1921 ikke var de bedste og så var det dumt ikke at forstærke spærene nu da jeg havde splittet det hele ad.

En anden ting du skal overveje er om de nuværende spær er stærke nok til det tag du vil have i fremtiden. Jeg havde eternit (taget var født med cementtegl, som også er forholdsvist let) men med de forstærkede spær regner jeg med at jeg senere kan lægge tegl på uden problemer.

Hej perhans

Tak for svaret. Der ligger tegl på taget og det har der gjort siden 1840, så umiddelbart er styrkedelen ikke noget jeg har set som et problem. Spærene er meget sunde. I forbindelse med noget andet har jeg savet i nogle af hanebåndene, og jeg må sige at det er det mest tæt-årede træ jeg nogensinde har set

Hvis du har flyttet hanebåndene længere op, kan en forstærkning af dine spær helt sikkert være en god ide.

Skal der på et tidspunk nyt tag på vil de jo også være lettere, hvis der er påforet med spærtræ


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har ikke flyttet hanebåndene. Konstruktionen er lidt kompliceret pga. en stor muret (oprindelig) kvist, som gør at to hanebånd ikke møder spær på modsatte side, men derimod holdes af en væg i midten af huset. Det jeg skrev ang. hanebånd skal ses helt ude af kontekst til det oprindelige spørgsmål.

Tak for svarene. Jeg vil stadig gerne høre om andre har en mening om sagen.

Er der ikke andre, der har en idé til dette? (Og ja, jeg står i samme situation )

Søger en nem metod til påforing (udelukkende for at skabe plads til efterisolering), som kan holde den efterfølgende krydslægtning og gipsvæg.

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvordan de laver "påforingen" i denne her film: https://www.youtube.com/watch?v=DV-O-sjNfRk - ligner nærmere brug af karmskruer og fritsvævende krydsfiner?


Jamen det er faktisk også korrekt. Karmskruer har den egenskab at der er gevind hele vejen op på skruen. Så når du skruer den i, kan den i sig selv holde afstand til de oprindelige spær. Det er dog lidt svært at ramme så på-foringen er lige i første lag. 

Jeg ville foretrække at skrue f.eks. 3-5  klodser på spærene, så 1. lag isolering hænger de 50 mm fra lægter som det skal. Disse klodser kan godt være lægte stumper på højkant samt krydsfinerstykker til at justere højden med. Denne udmåles med retskinne , snor eller laser. 

Så er du klar til at komme med lægter, dampspærre, installation og isolering og hvordan ellers du vil afslutte forskalling. 

Vær omhyggelig med dampspærre omkring hanebånd, som jo nødvendigvis må gå igennem dampspærren. 

Hvis du bruger metoden med karmskruer kan du jo passende have en klods under midlertidig til at holde afstand medens skruen kommer på plads. Så må finjusteringen af højde / retheden komme med kryds finer / masonit stykker under 1. forskalling i krydsforskallingen. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis