Lave en ny top til læ mur

Hej


Jeg har en læ mur der er ca 3 meter lang hvor jeg gerne vil lave en ny top til.

Jeg regner med selv at støbe et med fald ud til begge sider og en lille rille som dryp tud i bunden.

Tænker lave en kasse på 50 cm dvs jeg skal lave 6 stk.

Bruger jeg bara vandfast krydsfiner jeg smøre inde i mad olie fylde cement bladning i kassen evt med rio net, ??

Skal jeg bruge en rustepudser til at få cement vibreret ??

Hvilke bladning ??

Vil gerne have gode råd..TAK

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville bruge en såkaldt trailerbundplade til støbeform, den er helt glat det er en krydsfinerplader ikke, for at vibrere kan du bruge en slagboremaskine og holde den på formen dette vil banke og ryst de små bobler ud af betonen 

De plader hedder faktisk støbeplade. 

Du skal bruge slidlags støbesand. og blande ca. 4 dele sand og 1 del cement. Det skal blandes ret længe, så det bliver smidigt. Hvis du har bunden nedad i formen, er det ikke så nødvendigt at få luftbobler ud. Så bruger du et pudsebræt / glitter på overfladen når det er begyndt at sætte sig. 

Men du kan vel også støbe den på selve muren, Så skal de "bare" sømme et gulvbræt på siden af muren med noten opad, og så et almindelig bræt udenpå og lidt højere op. (i begge sider naturligvis) Så vil jeg nok mene at der bør være lidt rionet i. 

Der skal så laves en meget stump vinkelet galge / plade der kan trækkes hen over så formen dannes ensartet inden pudsning.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Kan jeg bruge alm rød/gul sand som man bruger under belægnings sten ellers måske bedre det man kalder for fugesand ??

Jeg vil gerne undgå støbemix for ikke at få småsten i overfladen..

Jeg bliver nød til at vende støbeformen på hovede da jeg vil lave den med skrå hældning fra midt og ud til begge sider.

Jeg kan vel få luften ud  af formen med en rusterpudser rundt omkring på formen.

Jeg går jud fra jeg skal lave bladningen med rigligt vand i for at få den til at trække ud i alle kanter

Jeg ville også, som elmand skriver, støbe på stedet. Du skal bare vende feren og ikke noten opad, så får du automatisk en vandnæse i din støbning.


fase
Annonce

Feren opad naturligvis  til vandnæse 

Det røde sand du bruger under fliser er ikke god til opgaven, det er lidt lerholdigt og binder ikke så godt med cement, Man kan godt bruge det til at støbe et jernrør ned i jorden med, men til din opgave skal du bruge det bedste. 

 Det var denne skrå hældning jeg ville pudse op efter ar grundformen er blevet vist med en plade der trækkes hen over. Slidlags sand indeholder ikke større sten, og når man pudser overfladen trækkes cement slammet op imod overfladen. . 

En rystepudser har kun den dybdegående vibration hvis du holder for eller bagkant ind imod formen. Du skal faktisk bruge meget meget lidt vand, både ved støbning på stedet og i form. Det er vibrationerne der får betonen til at flyde ud. Er der meget vand i opstår der simpelthen en sø på overfladen så du ikke kan få det jævnt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg prøver med en støbekasse og laver 6 stykker på 50 cm.

Jeg køber noget fin sand og laver en bladning 4 del sand og 1 del cement.

Går ud  fra jeg kan bruge en boremaskine med en blander på som man bruger til flisekleb

Du kan også bruge en skovl og en trillebør til at blande i. Sandet, du skal bruge, hedder vasket grus eller støbegrus.


fase

På Sjælland hedder det grus her ovre i hovedlandet hedder det sand, sjov forskel.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, og det vi i Jylland kalder grus hedder her på Sjælland småsten eller perlegrus. Sådan er der så meget  undtagen, når vi skal have løn   .


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis